torstai 24. kesäkuuta 2010

Perusaineenvaihdunnan aktivoinnilla peppu piukaksi!?

Painimme työssämme lähes päivittäin asiakkaidemme, ja välillä omienkin, painonhallintakysymysten kimpussa. Ravitsemus, painonhallintaa tukeva liikunta ja erilaiset ravintolisät sekä niiden vaikutukset aineenvaihduntaan mietityttävät monia asiakkaitamme. Tietoa on saatavilla valtavasti ja tavallisen lottokansalaisen onkin vaikeaa erottaa metsää puilta. Onkin kova työ yrittää kertoa ja perustella monien dieettien, poppakonstien ja ihmereseptien toimimattomuutta. Ihmisluonnehan on oikomiseen taipuvainen: Etsimme yhä ihmelääkettä kunnon kohentamiseen ja painon pudottamiseen. Valitettavasti, ja onneksi sellaista ei kuitenkaan ole. Muutos kunnossa ja painossa edellyttää muutosta tottumuksissa. Ravitsemus-, liikunta- ja arkiaktiivisuustottumukset on laitettava uusiksi. Pienistä puroista kasvaa vuolas virta, kunhan valinnat ja teot toistuvat arjessa.

Aina ei jaksa olla niin asiallinen. Koulutuspäällikkömme Lasse Seppänen laati huumoripainotteisen ohjeistuksen painonhallinnan tueksi. Kovaa faktaa, josta olisi helppo sokaistua. Älä siis ota seuraavaa ohjeistusta kovin vakavasti! Opetus kyseisestä ohjeistuksesta on seuraava: Kyseenalaista aina ohjeita, mikäli ne lupaavat huikeita tuloksia ilman ponnisteluja ja elämäntapamuutosta!


Perusaineenvaihdunnan aktivoinnilla peppu piukaksi!?

Tiesitkö että ihmisolennon perusaineenvaihdunnan osuus päivittäisestä energiankulutuksesta on noin 60 – 80 %. Eikö olisi siis järkevämpää maksimoida perusaineenvaihdunnan hyödyt, kun kerran alituinen salilla ramppaamisen hyöty on loppu viimeinen aika mitätön. Kaiken lisäksi se on kallista. Seuraavassa muutama ”tehokas” tärppi perusaineenvaihdunnan lisäämiseen:


Sukupuoli

Kaikkien matala-aineenvaihdunnaisten naisten kannattaa harkita sukupuolen vaihtamista. Miehet nimittäin omaavat jopa 20% korkeamman aineenvaihdunnan kuin naiset. Toisaalta, kannattaa jättää sen verran feministisyyttä, että sukupuolen vaihdoksesta huolimatta kuukautiset tulevat ja menevät aivan normaalisti. Kuukautiskiertoon kuuluva munasolun irtoaminen piristää aineenvaihduntaa (ainakin hetkellisesti) noin 5 prosentti yksikköä.

Hormonit;

Kilpirauhashormoni antaa kivan piristeen aineenvaihdunnalle. Tankkaa itseesi tutun lääkärin määräämänä hieman tyroksiinia, niin voit jopa KAKSINKERTAISTAA (!), luit aivan oikein, kaksinkertaistaa perusaineenvaihdunnan.

Kasvuhormoni antaa myös mukavan buustin aineenvaihdunnalle. Kasvuhormoni voi lisätä perusaineenvaihduntaa jopa 20%, joten mikäpä ettei sitä voisi liittyä nettisivuillakin kovasti menestyviin lisäravinnefirmojen VIP –klubiin!?

Ikä

Nuoruus on muotia! Mikäli ikä alkaa olla rasitteena, kannattaa harkita nuorennusleikkausta! Perusaineenvaihdunta nimittäin laskee noin 2% kymmenessä vuodessa. (Huh, sehän selittääkin nuo makkarat vyötäröllä)

Työtilan lämpötila

Lämmin ympäristö nostaa kivasti hikeä pintaan ja samalla tietenkin myös aineenvaihduntaa. Laita siis työtilassasi sekä makuuhuoneessasi termostaatti täysille ja vähän Adidaksen toppakerrastoa päälle, niin johan alkoi tapahtua. Valitettavasti ihan eksaktia prosenttiosuutta ei ole vielä empiiriset tutkimustulokseni tuottaneet, joten lämpötilan tehokkuuden vaikutusta ei vielä tutkimustulokset vahvista.

Kuume

Yhden asteen nousu elimistön lämpötilassa nostaa perusaineenvaihduntaa JOPA 12 %. Käyppä kipaise muutaman kerran kämpän ympäri ilkosillaan yöllä kuutamon aikaan, niin jo alkoi aineenvaihdunta sykkimään! Lyhyellä matikalla kehon lämpötilan nosto 40 asteeseen, nostaisi perusaineenvaihduntaa JOPA 36%!!!

Tupakointi

Nyt viimeistään kannattaa aloittaa tupakointi. Tupakan sisältämä nikotiini nostattaa aineenvaihduntaa noin 10 % verran. Kaiken lisäksi tuo kymmenisen prosenttia tulee helpolla. Poltat vain 10 – 15 savuketta päivässäJ.

Alla kertauksena laihtumisen matematiikkaa

Sukupuolen vaihtaminen + kuukautiset kerryttävät n. 25 % lisän aineenvaihduntaan. Hormoneilla saadaan taas kiihdytettyä nesterallia vaatimattomat 120 %.

Iän tuomat vaikutukset vastaavat nuorennusleikkauksesi toiveita. 10 ikävuoden nuorentuminen lisää kuitenkin n. 2% aineenvaihduntaa. Työtilan, toppavaatetuksen sekä 3 celciusasteen kuumeen nostattamisen johdosta perusaineenvaihdunta lisääntyy taas arviolta 40 %.

Askin verran päivässä tupakointi tuottaa lisähyvää taas n. 15 prosenttiyksikköä.


Paljonkohan näistä tulee yhteensä?

Sukupuoli = 25%

Hormonit = 120 %

Ikä = n. 2 %

Lämpötila ja kuume = 40 %

Tupakointi = 15 %

Yhteensä = 202 %

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti