tiistai 12. lokakuuta 2010

Terveysliikunnallako tuloksia?


Kävin tänään HealthEx -nimisellä kuntosalilla. Tai oikeastaan ei se ollut kuntosali, vaan terveysliikuntakeskus. Moni varmaan tietämättään mieltää HealthExin perinteiseksi kuntosaliksi, sillä sellaisiahan ne valtaosa ovat.

HealthEx -konsepti poikkeaa perinteisestä ajatusmallista kovastikin. Ideana on tarjota terveyttä edistävät puitteet matalan kynnyksen harjoittelulle. Segmentointikin on onnistunut vallan mainiosti. HealthExin asiakaskuntaa ovat tavalliset "lottokansalaiset", jotka eivät ole hetkeen tai koskaan liikkuneet säännöllisesti. Siis henkilöt, joille tunnin kovatehoinen jumppa tai kylmään rautaan tarttuminen eivät innosta tai onnistu.
Itse harjoitusmetodi on yksinkertainen. Ja sellainenhan on kaunista: Treenituokio kestää lämmittelyineen ja jäähdyttelyineen 30 minuuttia ja se toteutetaan Hur -merkkisillä älylaitteilla. Ne tunnistavat harjoittelijan, säätyvät automaattisesti harjoittelijalle sopiviksi vastuksia myöten ja rekisteröivät treenaajan kehityksen sekä muun treenidatan. Tehtyäsi esimerkiksi kaksi toistoa kunto-ohjelman edellyttämää toistomäärää enemmän, vaatii harjoituslaite seuraavalla treenikerralla Sinulta enemmän: Laitteisto pitää siis huolen progressiivisesta eli nousujohteisesta kehityksestä!

Voidaanko puolessa tunnissa sitten saada aikaan tuloksia? Heittäisin Sinulle kysymyksen: Jos treenaat kyseisen konseptin mukaisesti lihaskuntoa kaksi-kolme kertaa viikossa vuoden ajan, niin olenko oikeassa, että treenejä kertyy yhteensä reilut 100-150 tuntia? Kuinka säännöllisesti olet treenannut lihaskuntoasi aiemmin? Vähemmänkö? Jos näin on ollut, on kehitys väistämätöntä. Jos taas olet treenannut enemmän, ei mikään estä Sinua käymästä treenaamassa useammin tai hakeutumaan muualle "kylmän raudan" pariin. Hienoa, että vaihtoehtoja löytyy meille kaikille!!

2 kommenttia:

  1. Olen itse työskennellyt HealthEx clubilla ja kokeneena kuntosalilla kävijänä pidin silti konseptia erinomaisena. Pystyin ylläpitämään ja myös parantamaan lihaskuntoani ja nautin siitä, että treenin pystyi suorittamaan tehokkaasti ja nopeasti. Ei ollut syytä jättää treeniä väliin kiireeseen vedoten. Lopetettuani työt salilla siirryin Elixian jäseneksi ja muutin treenityyliäni vastaamaan Healthexissä oppimaani konseptia. Nykyään salikäyntini vie maksimissaan tunnin. Tunnissa ehdin lämmitellä, treenata, peseytyä ja pukeutua. Suosittelen nykyään lähes kaikille nopeaa treeniä aerobisella sykkeellä.

    VastaaPoista
  2. Tervehdys ja kiitos kommentistasi! Uskon itsekin etenkin lihaskuntotreenin kohdalla lyhyeen, ytimekkääseen sekä sykettä kohottavaan tapaan treenata, kun tavoitteena on kuntoiluhenkinen treenaaminen salilla. Lihasmassan hankintaan tai voiman maksimointiin se ei tehoa, mutta ne ovat harvojen kuntoliikkujien päällimmäisiä tavoitteita:)

    VastaaPoista