keskiviikko 22. joulukuuta 2010

Joulu maistuu paremmalta ulkoilun piristämänä

Viikko 51 huipentuu Jouluaattoon ja -päivään (odottavan aika on pitkä kuten kuvasta näkyy:). Aattona rentoudutaan ja annetaan aikaa läheisille sekä joulun rutiineille. Edellisenä yönä uuniin nostetun kinkun tuoksu, joulupuuron mantelimetsästys, aattohartaus, kynttilän vieminen läheisten haudoille, joulusauna sekä Pukin odottelu pitävät huolen siitä, etteivät ajatukset pyöri liikunnan tai kontrolloidun syömisen ympärillä. Jouluna saa ja pitääkin irrottautua edellisistä. Jouluna ei syömisiä lasketa, joskin painonpudotustavoitteesta haaveilevan kannattaa kuitenkin käyttää tervettä harkintaa pöydän antimia lautaselle haaliessaan.

Joulupäivän ohjelmaan kuuluu useimmilla rauhoittuminen, lahjakirjaan tai peliin uppoutuminen sekä pikauusinta edellispäivän jouluherkuista. Aaton ohjelmoidusta aikataulusta poiketen Joulupäivänä ei riennetä paikasta toiseen, vaan otetaan suosiolla hieman rennommin. Konvehdit kirjan kyytipoikana ja lahjakarkit pelieväänä kruunaavat mukavan kokemuksen.

Tapaninpäivään kannattaa mahduttaa jo hieman aktiivistakin toimintaa reippaan ulkoilun, kävelyn tai vaikkapa kaveriporukassa pelailun merkeissä. Pitkä ja rauhallinen kävely- tai hiihtolenkki pirteässä pakkaskelissä tai perinteinen Tapaninpäivän puulaakikiekkomatsi ulkojäällä kuluttaa tehokkaasti juhlakaloreita, käynnistelee suolan ja sokerin turruttamaa aineenvaihduntaa ja piristää niin mieltä kuin ruokahaluakin. Seuraavan viikon alkupäivinä toteutettu lihaskuntoharjoitus pitää lihaskuntoharjoittelun mielessä ja ehkäisee tauon venymistä sekä lihasten kipeytymistä alkuvuoden treeneissä.

Joulun juhlavat treenivinkit:

- unohda liiallinen kontrollointi ja nauti täysin siemauksin

- ulkoile ja reippaile kuitenkin jo viimeistään Tapaninpäivänä, jotta vältät aloittamiskuilun kasvamisen ylivoimaisen suureksi

- jos tavoitteenasi on painonpudottaminen, niin tee fiksuja valintoja ruokapöydässä. Aloita lautasen täyttäminen salaatilla, rosollilla, laatikoilla sekä kinkulla. Jos vastuu ruoan valmistelusta on Sinulla, niin rajoita suolan ja kerman käyttöä mausta kuitenkaan tinkimättäJ

Leppoisaa, sopivan aktiivista ja energiapitoista Joulua ja hyviä valintoja Vuodelle 2011!

T: Liikuttava treenarisi Riku



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti