keskiviikko 29. joulukuuta 2010

Viikon treeniliikevinkki: Yhden käden vipukierto käsipainolla tai taljassa

Pakkasia pitelee. Elohopea huitelee ainakin täällä pohjoisessa (Pudasjärvellä) reilussa parissa kymmenessä pakkasasteessa. Suksi ei tahdo luistaa näin kovilla pakkasilla eikä rinteessäkään tarkene ainakaan kovin montaa tuntia putkeen. Siksi ajattelin harrastaa tulevina päivinä edellisten lajien lisäksi ainakin lumikenkäilyä sekä sisätreeniä kahvakuulalla ja muilla pienvälineillä.

Seuraavassa Sinulle mainio keskivartalon, lantion lihasten sekä ylävartalon treeniliike sekä pähkinä pureskeltavaksi: Voit nimittäin toteuttaa yhden käden vipukierron käsipainolla tai taljassa. Liikkeen luonne ja kohdistus muuttuu kuitenkin radikaalisti välinettä vaihtamalla. Mutta miten? Se selviää kokeilemalla:) Ja liikekuvauksen alas selattuasi.

Yhden käden vipukierto käsipainolla tai taljassa

Kohdistus: Rintalihakset, vinot vatsalihakset, lantion lihakset, (hartialihas (takaosa) selän ojentajalihakset)

Suoritusohje:

· Aseta selinmakuulle jumppapallon päälle käsipaino toisessa kädessäsi. Vie käsipaino vartalon sivulle pitäen kyynärpään hieman koukussa koko liikkeen ajan

· Tuo käsipaino rintalihaksia jännittämällä ja vartaloa kiertämällä vartalon etupuolelle. Pysäytä liike vaakatasoon.

· Jatka liikettä tuomalla käsipaino takaisin vartalon sivulle hartialihaksia sekä keskivartalon lihaksia jännittämällä. Jatka mahdollisimman laaja kiertoa lantiosta saakka.

Tsemppiä!

Pähkinän ratkaisu: Jos teet liikettä käsipainolla muuttuvat suorittavat lihakset aina "painovoimapisteen ohittaessasi": Teet siis kierron eteenpäin rintalihasten sekä vinojen vatsalihasten voimalla ja taakse hartialihaksen takaosan sekä selän ojentajalihasten lihastyöllä.

Ristikkäistaljassa liikettä tehdessäsi teet kierron eteenpäin rintalihasten ja vinojen vatsalihasten avulla ja taaksepäin kierrossa joudut tekemään jarruttelevaa eli eksentristä työtä samojen lihasten voimalla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti