lauantai 1. tammikuuta 2011

Talvilajit vertailussa: Lumikenkäily

Reipasta ja energistä Uutta Vuotta!

Vuoden vaihtumista tuli juhlittua ei niin perinteisellä tavalla. Oltiin ystäväni ja muksukatraan kanssa rinteessä lautailemassa. Innostuttiin poikien perässä reileihin ja hyppyreihinkin. Tuli vedettyä metukat boxissa ja manuaalit putskussa:) Rinteessä vierähti vaatimattomat 13 tuntia: Aamupäivä yhdestätoista puoleenyöhön. Me veteraanisarjalaiset kyllä pidettiin taukoja lähes joka toisen laskun jälkeen ja istuttiin iltaakin loppusuoralla.

Uuden vuoden päivänä reidet oli hellänä ja ranteet ruvella. Siksi päätin valita palauttelupäivän lajiksi rauhallisen lumikenkäilyn. Maasto oli kyllä melko mäkinen, joten ihan vähällä ei äijä päässyt. Onneksi lunta oli kuitenkin ennätyksellisen vähän. Ohessa lyhyt analyysi lajista ja suorituksesta, ole hyvä!

Lumikengillä luontoon!

Lumikenkäily on mukava talvinen kuntoliikuntamuoto, joka soveltuu hyvin kunto- ja terveysliikunnaksi. Hyvillä lumikengillä liikkuminen on helppoa eikä niitä pian edes huomaa jaloissaan. Hyväkuntoinen henkilö voi hölkätä ja juosta lumikengillä ja jokainen voi tehostaa etenemistään suurisompaisilla sauvoilla. Niistä on apua myös syvässä lumessa tasapainoilun ja kiipeämisen helpottajina.

Lumikenkäily on tehokasta, mutta nivelystävällistä liikuntaa. Upottava hanki pehmentää askelta mutta tekee kävelystä jopa 60 % tehokkaampaa tavalliseen kävelyyn verrattuna, energian- ja hapenkulutuksen näkökulmasta. Mäkinen maasto ja upottava hanki sekä sauvojen käyttö tehostavat kuormitusta entisestään.

Lumikenkäily

”lajianalyysi”

Lihaskunto

++

Kestävyys

+++

Liikkuvuus

+

Työskentelevät lihakset

Varsinkin alaraajojen lihakset, mutta sauvojen kanssa liikuttaessa myös keskivartalo sekä yläraajat. Upottava hanki aktivoi huomattavan tehokkaasti lonkan koukistajalihaksia.

Maksimisyke

151

Keskisyke

129

Kalorinkulutus (80 kg)

539 kcal

Tuntemus (Borgin asteikko)

14

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti