tiistai 18. tammikuuta 2011

Viikko 3-> : Arki rullaa, treeni maistuu

Vuodenvaihde on ylitetty kunniakkaasti ja arki rullaa. Sisulla selvittäisiin vielä hetken verran, mutta järjellä (sopivasti annosteltu liikunta ja pitkäjänteinen suunnitelma) voidaan saavuttaa pysyviäkin tuloksia. Ohessa vinkit viikosta 3 eteenpäin sovellettavaksesi, ole hyvä!

Ensin kertoja, sitten kestoa ja vasta sitten tehoa!

Kunniakkaan vuodenvaihteen ylityksen ansiosta voit lisätä viikosta kolme lähtien hieman kierroksia koneeseesi. Vaatimustason kasvattaminen kannattaa toteuttaa lisäämällä ensi liikuntakertojen määrä kolmesta-neljästä viiteen tai joskus jopa kuuteenkin treenikertaan viikossa. Muista kuitenkin pitää vähintään yksi, mieluimmin kaksi treenivapaata päivää viikossa. Määrän lisäämisen jälkeen on järkevää lisätä maltillisesti yhden tai useamman treenin kestoa vaikkapa vartilla totuttuun nähden. Jatkossa voit venyttää useampaakin harjoitusta. Pidä kuitenkin huoli siitä, että viikossa on lyhyempiä ja napakampia sekä pidempiä, mutta rauhallistahtisempia harjoituskertoja.

Pääpaino peruskestävyystreenissä

Lisää vasta vauhtiin päästyäsi harjoitustehoa muistaen, että pääpaino harjoittelussa saa aina olla miellyttävissä ja kohtuutehoisissa treeneissä. Kuntoilijan harjoittelusta 60-70 % (2-3 x/vko) saa olla kohtuurasitteista ja miellyttävää tekemistä. Muutama tehoharjoitus nostaa mukavasti suorituskykyä, mutta liiallinen tehoharjoittelu hidastaa ja vaikeuttaa palautumista, joka on kuitenkin kehityksen edellytys.

Muista monipuolisuus!

Monipuolinen liikuntaohjelma, jossa on huomioitu moottorin (sydän ja vk-elimistö), korin (lihakset) sekä niiden huoltamisen tasapaino, tuottaa parhaat tulokset!! Suositusannos: 3-5 (6) liikuntakertaa, joiden kesto n. 45-75 min.

Viikon 3-> vinkit:

· pyri mahduttamaan viikkoosi niin lihaksia, kuin sydäntäkin vahvistavaa harjoittelua sekä venyttelyä ja muita huoltotoimia

· lisää ensin määrää, sitten kestoa ja sitten vasta tehoa harjoitusohjelmaasi

· vaihtele liikuntalajeja sään ja fiiliksen mukaan. Älä kangistu tuttuihin kaavoihin, vaan ole uskalias ja utelias uusiin lajeihin tutustumalla!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti