keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Veli- ja serkkupoikien uhoa: Pohjat on nähty!

Sukujuhlilla velipoikien kesken ilmoille heittämämme haaste sai Ville -serkunkin intoutumaan mukaan voimien mittelöön. Tavoitteena on tietenkin Aallon ja Järvisen suvun voimamiesmittelön lisäksi aktivoitua treenaamaan lihaskuntoa tavoitteellisesti sekä tuloksekkaasti. Itselläni ainakaan tavoitteellisesta lihaskuntotreenistä ei juurikaan ole viime vuosina voinut puhua. Lähinnä homma salilla on ollut "ylläpitävää keppijumppaa" ja päämäärätöntä haahuilua. Nyt motivaatio on pitkästä aikaa korkealla!

Tuli melko kylmiltään testattua skabamme testiliikkeitä ja -painoja. Ideana oli siis tehdä niin monta puhdasta toistoa seuraavissa treeniliikkeissä ja seuraavilla vastuksilla.

Muistutuksena kilpailusäännöt!
  • Penkkipunnerrus: 80 % omasta kehon painosta (0,8 x oma paino)
  • Rinnalle veto: 70 %
  • Hauiskääntö: 50 %
  • Jalkakyykky: 150 % (HUOM! MUUTETAAN YLEISÖN PYYNNÖSTÄ 130 %:iin!!)
Liikkeet tehdään yhtäjaksoisina sarjoina, joissa taukoja ei sallita. Testiliikkeiden välissä pidetään n. 3 min tauko edellisen sarjan lopetushetkestä lähtien. Rinnalle vedossa paino käytetään polvien alla, mutta sitä ei lasketa lattiaan toistojen välissä. Jalkakyykyssä ala-asennossa polvikulman tulee olla alle 90 astetta (reiden etupinnat lattian suuntaiset). Kaikkien neljän testiliikkeen toistot (pisteet) lasketaan loppuarvostelussa yhteen, mutta kustakin yksittäisestä sarjasta voi saada vain maksimissaan 25 pistettä. Näin ollen maksimipistemäärä skabassa on 100 pistettä!

Alkutilanne ja fiilis testin suorittamisesta

Kylläpä oli raju veto! Ei olisi uskonut, että neljän sarjan tekeminen on niin brutaali koettelemus. Tulokseen olen varsin tyytyväinen, mutta fiiliseen en:) Jo heti testin jälkeen etureidet huusivat hoosiannaa ja pienen verryttelyhölkän saldo oli kramppaavat etureidet sekä hartioitakin leveämpi irvistys. Ohessa lyhyt analyysi alkutilanteestani:
  • Penkki: 20 toistoa (65 kg). Ei paha! Olisi ehkä rajulla irvistyksellä mennyt 2-3 toistoa enemmänkin?
  • Rinnalle veto: 15 toistoa (57,5 kg). Paha! Paino tuntui käsissä sairaan raskaalta. Hyvä, että meni eka toisto. Sinnillä ja sairaan huonolla tekniikalla pääsin kuitenkin kelvolliseen tulokseen.
  • Hauiskääntö: 15 toistoa (41 kg). Ihan jees! Ekat kymmenen meni helposti, sitten maitohapot saapuivat. Turvotus ei edes näyttänyt hyvältä ja tuntui pitkästä aikaa sairaan pahalta.
  • Jalkakyykky: 10 toistoa (125 kg). Jumakekkuli! Painot tuntuivat niskassa luhistuttavilta. Selkäranka painui kasaan, jos ei sentään senttejä, niin aikakin melkein. Istahdin matalalle penkille, jotta sain vakioitua polvikulman 90 asteen tuntumaan. Pelkäsin penkin puolesta ja vähän itsenikin. Kymmenen toistoa meni kuitenkin hyvällä asenteella ja kohtuullisella tekniikalla.
YHTEISTULOS: 60 toistoa:)

Analyysi: Olisin ehkä voinut tehdä n. 2-5 toistoa liikkeestä riippuen enemmän. Se olisi tuonut lisää uskottavuutta tulokseen, mutta so what?! Tärkeintä on nyt aktivoitua treenaamaan ja saavuttaa edes hitusen parempi tulos - huomattavasti paremmalla fiiliksellä.

Seuraavan päivän saldo!

Lähdin seuraavana aamuna pappalätkävuorolle innolla, muistamatta edellispäivän ponnistusta. Lihaskipu ei ollut vielä hiipinyt lahkeisiin eikä hihoihin. Ansimmäinen liuku jäällä paljasti totuuden! Luistelin tikkusuorin jaloin etureisien kramppaaminen pelkonani: Nyt tiedän miltä tuntuu olla puujalka:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti