perjantai 11. helmikuuta 2011

Velipoikien uhoa: Haaste on heitetty!

Mä olen ollut aina meidän veljessarjasta se kovin treenaamaan. Kolmikymppisenä maraton taittui kolmen ja puolen tunnin tuntumaan ja rautaa nousi kyykystä lähemmäs parisataa kiloa ja penkistäkin irtosi sadalla kilolla viitisentoista toistoa. Mikään ei kuitenkaan kestä ikuisesti! Velipojat ovat intoutuneet treenaamaan meikäläisen lysähdettyä yrittäjyyden ja velttouden runtelemana:)

Velipojilla oli kova uho päällä sukujuhlilla tavatessamme. Pitäisi kuulemma heittää haaste ja lähteä viivalle mittelöimään suorituskyvyn nykytilasta - ja ennen kaikkea kehityksestä. Tässä se haaste nyt tulee.

Tavoitteena on tehdä niin monta puhdasta toistoa neljässä treeniliikkeessä kuin pystyy. Painot suorituksiin lasketaan suhteessa (%) omasta painosta. Treeniliikkeet ja prosentit seuraavassa:

1) Penkkipunnerrus: 80 % omasta kehon painosta (0,8 x oma paino)
2) Rinnalle veto: 70 % omasta kehon painosta (0,7 x oma paino)
3) Hauiskääntö: 50 % omasta kehon painosta (0,5 x oma paino)
4) Jalkakyykky: 150 % omasta kehon painosta (1,5 x oma paino)

Liikkeet tehdään yhtäjaksoisina sarjoina, joissa taukoja ei sallita. Testiliikkeiden välissä pidetään n. 3 min tauko edellisen sarjan lopetushetkestä lähtien. Rinnalle vedossa paino käytetään polvien alla, mutta sitä ei lasketa lattiaan toistojen välissä. Jalkakyykyssä ala-asennossa polvikulman tulee olla alle 90 astetta (reiden etupinnat lattian suuntaiset). Kaikkien neljän testiliikkeen toistot (pisteet) lasketaan loppuarvostelussa yhteen, mutta kustakin yksittäisestä sarjasta voi saada vain maksimissaan 25 pistettä. Näin ollen maksimipistemäärä skabassa on 100 pistettä!

Koko haasteen tavoite on saada tavoite:) Siis tavoite treenaamiselle, joka kannustaa liikkeelle huonoinakin päivinä. Kisa on siis toisarvoinen juttu aktivoitumisen rinnalla - kunhan sen voittaa murskaavasti:)

Jos kaipaat itsekin haastetta ja kisailu saa Sinut liikkeelle, niin tervetuloa joukkoon! Kevään kovin (31.5.2011 mennessä julistettu) tulos palkitaan sen lisäksi, että Aallon veljessarjan herruus on nyt avoimesti jaossa! Jos sataset paukkuvat useammallakin tyypillä, niin silloin kisa on ollut liian kesy ja kertoimia korotetaan jatkossa:)

3 kommenttia:

  1. Tasa-arvoinen kisa? Samat säännöt naisille ja miehille? Houkuttelevalta kuulostaa näin Helsingistä käsin :)

    VastaaPoista
  2. Morjens Liina! Kyllä naissukupuoli ansaitsee pienen pehmennyksen vastuskertoimiin. Sovitaan ne kauniimmalle sukupuolelle seuraaviksi:
    1) Penkki 65 % omasta kehon painosta
    2) Rinnalle veto 55 %
    3) Hauiskääntö tangolla 40 %
    4) Jalkakyykky 1,20 %

    :) Riku

    VastaaPoista
  3. Pikku hiljaa pitäisi uskaltaa testi tehdä että ehtii kesäksi jumit sulatella:) Lupaavaa kehitystä havaittu ja muutama takapakki otettu mutta plussan puolella ehdottomasti lähtötilanteeseen.

    Oliko hauiskääntö tarkoitus tehdä kyynerpäät lukittuna vai vapaana? Sen verran hyvät pohjat teit alle että pitää ottaa vimosetkin oljenkorret käyttöön;)

    Ville

    VastaaPoista