torstai 17. maaliskuuta 2011

A-P:n koulutusterveiset Lontoosta: Tarkoituksenmukaista liikettä

Terveisiä Isolta Kirkolta! Lontoon murre tehostaa upeita esityksiä kehon rakenteesta ja toiminnasta Performance Stability - koulutuksessa. Jälleen kerran koulun penkissä istuessani täytyi vain todeta, kuinka jotkut asiaan perehtyneet vain löytävät sen oleellisen tiedon eri asioista. Onneksi viisaampien ohjauksessa yksinkertaisempikin kykenee rakentamaan oman käsityksensä kehon tarkoituksenmukaisen nerokkaasta toiminnasta!

Kertaus on opintojen äiti!

Neljä loistavaa päivää tiedon lähteillä kiisivät kuin corvette moottoritiellä suoritus- ja toimintakykyä opiskellessa. Vaikka mielestäni panostinkin anatomian osaamiseen jo peruskoulutuksen aikana ja toista vuosikymmentä erilaisissa jatkokoulutuksissa, joutuu koulutuksissa silti lähes aina taipumaan osaamisen äärirajoille ja sen yli. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että tietotaitoa vain täytyy ylläpitää ja tyytyväisenä pysähtyminen tietää auttamatta osaamispääoman taantumista.

Vaivat tuppaavat uusiutuvan – mikä avuksi?

Kehon suorituskykyä, toimintakykyä sekä lihasvoiman ja venyvyyden yhteyttä vammojen uusimiseen on mitattu jo vuosikausia erilaisin testein. Varsinkaan vammoihin, jotka uusiutuvat ilman syytä ei vielä ole löydetty systemaattista ennaltaehkäisykeinoa voimaharjoittelusta tai liikkuvuuden lisäämisestä. Ongelma kuitenkin on monelle kuntoutujalle, liikkujalle ja huippu-urheilijalle enemmän kuin kiusallinen. Kauden alussa tullut pienikin vamma voi pilata koko kauden uusiutumalla kerta toisensa jälkeen. Yleensä pienestä vammasta kasvaa kaiken lisäksi joka kerralla astetta vakavampi haitta.

Optimoi kehosi käyttö!

Yksi erittäin tehokas keino näyttäisikin olevan kehon ja tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan optimointi. Ei vain silmitöntä nousujohteista harjoittelua kivun sallimissa rajoissa, vaikka sitäkin tarvitaan, vaan lihasten käytön opettelua niin, että ne toimivat niiden oikeissa toiminnallisissa rooleissa. Niissä toiminnallisissa rooleissa, joissa niiden rakenne sekä ominaisuudet ovat parhaimmillaan.

Hermosto on kehon kontrollikeskus

Tällaisessa roolitukseltaan optimoidussa toiminnallisessa harjoittelussa itse asiassa päivitetään koneistomme ohjelmistoa. Päivitetyllä ohjelmistolla autonkin moottori on tehokkaampi ja usein taloudellisempi kasvaneesta tehosta huolimatta. Kyseessä on siis loppujen lopuksi hermoston ja hermotuksen kehittäminen perinteisen rakenteellisen (kuten auton kaasuttimen tai pakoputkiston vaihto tai koneen porauttaminen eli lihasmassan lisääminen) kehittämisen sijaan.

Veivaaminen ei auta, jos tehdään vääriä asioita

Esimerkkinä voidaan käyttää perinteistä selkä- ja vatsalihasten lihasvoiman ja kestävyyden lisäämistä alaselkäongelmien uusiutumisen ehkäisyksi. Joillakin, valitettavasti ei kovin monella, kyseiset harjoitteet lievittävät uusiutuvia ongelmia. Suurimmalla osalla em. harjoitukset eivät vaikuta ollenkaan, osalla jopa pahentavat tilannetta. Näyttäisikin siltä, kehon toiminnallisen liikkeen analysoinnin perusteella ohjatulla kehon hallintaa optimoivalla liikkeellä päästäänkin huomattavasti parempiin tuloksiin.

Opettamalla alaselän asennon hallinta eri liikkeissä ja tilanteissa voidaankin usein lievittää rakenteellistakin ylikuormitusta, jolloin uusiutumisherkkyys vähenee merkittävästi.

Oleellista onkin ymmärtää rakenteellinen erotusdiagnostiikka sekä toiminnallinen diagnostiikka ja näiden välinen yhteys, mutta siitä lisää ensi kerralla...

A-P Lindberg, Fysioterapeutti OMI Adv., MDT Cert., erikoistunut selän toimintaan ja terapeuttiseen harjoitteluun, Personal Trainer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti