maanantai 23. toukokuuta 2011

80/20! Maailman tunnetuin sääntö toimii edelleen – myös kestävyysliikunnassa!

Viikonloppuna juostiin Oulussa perinteinen Terwamaraton –tapahtuma. Tapahtuma keräsi jälleen tuhansia kuntoilijoita ja urheilijoita. On ilo huomata, että juoksu on säilyttänyt vuodesta toiseen asemansa kuntoilumuotojen huipulla.

Tuloksia selatessa mieleeni juolahti kirjoitukseni otsikon aihe. Oletkin ehkä kuullut säännöstä 80/20? Omassa valmennusfilosofiassani kestävyysharjoittelun osalta sääntö kertoo aerobisen ja anaerobisen harjoittelun suhteen. 80 % prosenttia tulisi olla aerobista, peruskuntoa kehittävää harjoittelua ja 20 % tehokkaampaa hapenottokykyä sekä vauhdinsietokykyä kehittävää harjoittelua.

Se, miten kaava osoitti pätevyytensä juuri Terwamaratonilla, löytyy tulosluettelosta rivien välistä. Mukana oli myös tänä vuonna Trainer4You:n valmentajien valmennettavia. Osa heistä ensimmäistä kertaa, osa jo kokeneena harjoittelijana. ”Summary” tuloksista oli se, että valmennettavat, jotka ovat ”uskaltaneet” noudattaa valmentajan ohjeita harjoituskauden sekä viimeistelyviikkojen aikana, menestyivät omiin tavoitteisiin suhteutettuna paremmin kuin he, jotka ohjeista huolimatta harjoittelevat liian paljon. Ja kovaa!

Uskallus syntyy omassa mielessä!

On erittäin mielenkiintoista huomata, miten asiakkaat ovat erilaisia myös psyykeeltään. Osa heittäytyy valmennussuhteeseen luottaen valmentajaan 100%:sti. Osa haluaisi, mutta ei kykene luottamaan ohjeisiin, vaan varman päälle tekee hieman enemmän ja kovempaa kuin mitä valmentaja on ohjeistanut. Kyseessä voi olla joko pyrkimys voittaa luottamus valmentaa kohtaan tai heikko itsesäätelykyky.

Vahva itsesäätely, menestyjän ominaisuus!

Sekä kilpailussa, että pitkällä harjoituskaudella tarvitaan erityisesti omien tunteiden, ajatusten, mielialojen, että fyysisten toimintojen säätelyä. Pelkät menestysreseptit valmentajan kirjoittamana harjoituskalenteriin eivät johda menestykseen, mikäli ohjeita ei uskalleta noudattaa. Huono itsesäätely johtaa harjoituskaudella ravitsemuksellisiin repsahduksiin tai esimerkiksi kaiken harjoittelun lamaantumiseen yhden harjoituksen jäädessä väliin. Ennen päätapahtumaa heikko itsesäätely johtaa yliharjoitteluun ja levon laiminlyöntiin. Itse tapahtumassa taas liian reipas alkuvauhti tai oman kilpailustrategian laiminlyönti ovat merkkejä heikosta itsesäätelystä.

Ei virheitä, vaan oppimiskokemuksia!

Valmennettavan epäonnistuminen on suora palaute sekä valmentajalle että valmennettavalle. Jotta tilanteesta opittaisiin yhdessä ja jatkossa vältettäisiin samoissa tilanteissa epäonnistuminen, tulee valmennettavan kanssa istua mahdollisimman pian alas ja kerrata tapahtumien kulku. Yhteinen näkemys sekä johtopäätökset tukevat tulevaisuudessa itsesäätelyä ja johtavat menestykseen! Jokainen haluaa oppia ja menestyä. Menestys tulee kuitenkin ennen työtä vain sanakirjassa.

Menestyminen on kestävyyslaji!

Sporttisin terveisin,

Lasse Seppänen

2 kommenttia:

  1. Tänä kirjoitus olikin hyvä muistuttaja kun juuri aloitin treenin parantaakseni syksyllä puolikkaan aikaa :)

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Polenka!

    Puolikasta voidaan sanoa ihan reilusti kestävyysmatkaksi. Hyvä on kuitenkin muistaa, että parantaakseen aikaa tarvitaan myös muita fyysisiä ominaisuuksia peruskestävyyden lisäksi.

    Erityisesti kyky sietää korkeita laktaatti (maitohappo) pitoisuuksia sekä nopeus -ja tekniikka ominaisuudet ovat tärkeitä. Näitä voit kehittää sekä intervalli -tyyppisillä vetoharjoituksilla (mielellään juosten) sekä lihaskuntoharjoittelulla (tukilihasten vahvistaminen ja taloudellisuus).

    Hyvän peruskestävyyden päälle on kuitenkin mukava virittää konetta kuntoon :)

    Tsemppiä kesän treeneihin ja syksyn puolikkaalle!

    Terveisin,

    Lasse Seppänen

    VastaaPoista