keskiviikko 8. kesäkuuta 2011

Tarina jatkuu tavoitteenasettelusta


Kirjoitin jo aiemmin hieman ajatuksia tavoitteellisuuden tärkeydestä. Kiitos myös mainioista palautteista ja keskustelusta aiheeseen liittyen. Keskusteluun yhtyy myös NLP -coach ja kouluttaja Jorma Vaara tavoitteenasettelutehtävän muodossa.

Tarina jatkuu...

Luultavasti jokainen meistä on asettanut itselleen tavoitteita joko tiedostetusti tai tiedostamattaan. Ne ovat voineet liittyä esimerkiksi työhön, liikuntaan tai opiskeluun. Moni on varmasti huomannut, että tavoitteiden asettaminen on huomattavasti helpompaa kuin niiden saavuttaminen:)

Tavoitteenasettelun merkitys motivoitumisen ja sitoutuneisuuden näkökulmasta ymmärretään varsin hyvin, mutta oleellisempaa on tiedostaa millaisia tavoitteita asettaa ja kuinka edetä niiden saavuttamisessa. Alitajuntasi alkaa työskennellä ja kehittämään uusia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi, joten mieti huolella mikä motivoi juuri sinua, sillä saavutat tavoitteesi ennemmin tai myöhemmin, kunhan sitoudut niihin.

Onnistuneen tavoitteenasettelun aakkoset

  • Aseta juuri sinua motivoiva mitattavissa oleva tavoite
  • Aseta tavoite riittävän haastavaksi, mutta kuitenkin realistiseksi saavuttaa
  • Aseta tavoitteita lyhyelle ja pitkälle aikavälille sekä merkitsi niiden saavuttamiselle aikarajat
  • Kirjaa paperille tavoitteesi ja menetelmät niiden saavuttamiseen (aseta paperi näköalapaikalle, jossa näet sen päivittäin)
  • Kirjaa tavoitteesi positiiviseen muotoon
  • Rekrytoi taustajoukkoja, eli kerro tavoitteistasi henkilöille joihin luotat ja jotka tukevat sinua niiden saavuttamisessa
  • Arvioi tavoitteissa etenemistäsi ja mieti miten palkitset itseäsi niiden saavuttamisessa
  • Muista joustavuus, eli muokkaa lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita, jos tavoitteiden saavuttaminen tuntuu liian helpolta tai vaikealta. Esimerkiksi vamman jälkeen tavoitteet on hyvä määritellä uudestaan
  • Pohdi ja kirjaa paperille mitä seuraa, kun saavutat tavoitteesi tai jos et saavuta niitä

Tavoitteenasettelutehtävä

Mieti mitkä ovat juuri sinua motivoivia tavoitteita ja kirjaa ne yllä olevaan kuvaan. Aseta tavoitteet mitattavissa olevaan muotoon ja tarpeeksi haastaviksi, mutta kuitenkin realistisiksi saavuttaa. Aseta päätavoitteesi vuorenhuipulle ja määritä sille myös päivämäärä milloin saavutat sen. Kirjoita puiden kohdalle välitavoitteesi (1-6 kpl) päivämäärineen sekä polulle keinot, joilla saavutat väli- ja päätavoitteesi.

Päätavoitteena voi olla esimerkiksi pudottaa paino 65 kiloon tiettyyn päivämäärään mennessä. Välitavoitteina voi olla esimerkiksi pudottaa painoa kaksi kiloa kuukaudessa (merkitsi kyseinen paino kuukausittain) tiettyyn päivämäärään mennessä. Keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi voivat olla esimerkiksi se, että suorittaa viikossa kolme puolentunnin mittaista kävelylenkkiä ja jättää iltaherkuttelun pois. Keinoja voidaan lisätä, mitä lähemmäs päätavoitetta mennään. Eli tavoitekuva toimii samalla karkeana liikuntasuunnitelmana.

Pohdiskelua tavoitteisiin liittyen

Kirjoita myös seuraavaan kuvaan mitä tapahtuu, jos et saavuta tavoitteitasi tai mitä seuraa, kun saavutat tavoitteesi. Voit lisätä listaan asioita sitä mukaan, kun etenet harjoittelussasi ja huomaat mitä seurauksia tavoitteisiin liittyen tulee vastaan. Onnea ja onnistumisia valitsemallesi polulle!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti