tiistai 13. syyskuuta 2011

Porchen moottori Ladan korissa

Tuli tehtyä tänään fillaritesti. Edellisestä olikin jo vierähtänyt aikaa ja viimeisimmät kartoitukset olin toteuttanut enimmäkseen Polarin –lepotestillä eli Own Index –mittauksella. Testi sisältyi uuden Hyvinvointiasemamme ohjelmistokoulutukseen. Hankimme nimittäin puolenkymmentä ErgoLinen viimeistä huutoa olevaa testifillaria ja vaihdoimme myös testiohjelmiston huippumoderniin ErgoPro –ohjelmistoon. Koko päivän mittaisessa koulutuksessa saimme yksityiskohtaisen oppimäärän ohjelmiston ja pyörien toimintoihin, tulosten analysointiin sekä tietenkin palautteen antamiseen. Koulutukseen liittyi myös käytännön osuus: Ei siis auttanut kuin vetää treenibyysät jalkaan ja hikinauha otsalle...

Samalle viivalle triathon –hirmun kanssa

Teimme testin pareittain ja useammankin triahlonin sekä maratonin tänä kesänä kirmaissut koulutuspäällikkömme Lasse Seppänen kiipesi parikseni toisen fillarin kyytiin. Lasselta mitattiin testimielessä myös verenpainetta sekä sydämen toimintaa EKG –anturoin polkemisen aikana. Vaikka minä kait se kriittisempi kuukahtaja olisin ollut?

Testin kulku – sehän olikin varsin mukavaa!

Testi käynnistettiin kolmen minuutin mittaisella lämmittelyllä. Se oli varsin leppoisaa. Watteja oli jalan alla kuusikymmentä eli olimme valinneet testiprotokollaksi urheilijan profiilin. Moniportaisessa testissä vastukset lisääntyivät kolmellakymmenellä watilla kahden minuutin välein. Aluksi sitä tuskin huomasi, mutta muutaman noston jälkeen kylläkin. Polkeminen oli kuitenkin loppuun eli asettamaamme 85 %:n rajapyykkiin (maksimisykkeestä) saakka ihan mukavaa. Lopuksi tosin hiki irtosi ja vähän puuskuttikin. Hengitys kuitenkin tasaantui nopeasti kevyemmän kuorman ja loppuverryttelyn ansiosta.

Seuraavaksi korirempan vuoro!

Testipalaute ja –tulos olivat minulle mieluisat. Sain yhdestä seitsemään asteikolla täyden seiskan (57 ml/kg/min, 4,2 l) oman ikäisiini herrasmiehiin verrattuna. BMI –lukema (27) eli painon ja pituuden suhdeluku sekä kehonkoostumusanalyysimittaus (18,3 %) tosin kertoi rasvaprosenttini olevan suuremman remontin tarpeessa. Kuntokartoituskokemus oli kuitenkin erittäin miellyttävä ja mieluisakin. Nyt tiedän hieman ränsistyneen korini uumenissa jylläävän huippuunsa viritetyn turbomoottorin. Seuraavaksi onkin sitten pintaremontin ja korin huoltotoimien aika...

Tyytyväisin testiterveisin,

T: Riku

PS: Tervetuloa Hyvinvointiasemallemme fillaritestiin, Kehon Ikä -Kuntokartoitukseen, kehonkoostumusanalyysiin tai vaikkapa Firstbeat Kuormittuneisuusmittaukseen (Hyvinvointianalyysi)!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti