keskiviikko 19. lokakuuta 2011

Tulevaisuuden yritys

Tulevaisuuttahan on tunnetusti vaikea ennustaa. Varsinkin kun ympäristö muuttuu ja ongelmat monimutkaistuvat nopeammin kuin koskaan ennen.  Ohessa kuitenkin allekirjoittaneen omia ja lainattuja ennusteita, jotka yhdistävät tulevaisuudessa menestyviä yrityksiä:

·         Tulevaisuuden yritys:

o   Toimii vastuullisesti ja ottaa aktiivisesti kantaa myös ympäröivän maailman ongelmiin

o   Luo vahvan brändin ja tukee myös työntekijöidensä henkilöbrändäystä

o   Panostaa rekrytointiin, sitouttamiseen ja kannustaa henkilöstöään yrittäjähenkiseen työskentelyyn

o   Saa henkilöstön oivaltamaan, että organisaation etu = henkilökohtainen etu

o   Herättää voimakkaita tunteita ja kykenee luomaan tiiviin heimokulttuurin = paljon faneja

o   Osaa hyödyntää internetin mahdollisuudet, mm. hakurobotit ja sosiaalisen median

o   Toimii myös mediatalona tuottaen verkkoon innostavaa ja kiinnostavaa freemium –materiaalia, myöhemmin ehkä maksullistakin

o   Ei ylisuojele brändiään ja sisältöjään, vaan antaa asiakkaiden ottaa kantaa ja osaa niiden kehittymiseen

o   Päästää asiakkaat näkemään verhon taakse: Miksi yritys toimii valitsemallaan tavalla?

o   Julkistaa sanomaansa mieleenpainuvia tarinoita kertomalla

o   Hallitsee suuret linjat ja osaa yksinkertaistaa: Tarjoaa ratkaisuja palveluiden sijaan

o   Pyrkii riittävän hyvään työn jälkeen ja palvelukokemukseen, välttäen täydellisyyden tavoittelua

o   Luo uutta ja toimii nopeasti sekä ketterästi turhaa hieromista välttäen

o   Ymmärtää liiketoiminnassa menestymisen karun suhdeluvun: 1 % neroutta ja 99 % hikeä

o   Ymmärtää faktan, että ilman myyntiä kaikki muu ponnistelu on turhaa!


Lähde: Digitaalinen jalanjälki: A. Isokangas ja R. Vassinen. Talentum, 2010

1 kommentti: