torstai 3. marraskuuta 2011

Mikä Sinua liikuttaa?

Meitä pyydetään nykyisin yhä useammin luennoimaan liikuntamotivaatiosta. Ei siis niinkään liikunnasta ja sen annostelusta, vaan tavoitteenasettelusta, motivaation sytyttämisestä ja ennen kaikkea sen säilyttämisestä. Mielestäni kyseessä on melko luonnollinen ilmiö, sillä ihmisten tietoisuus ja ymmärrys liikunnasta on kasvanut kovasti viime vuosina, mutta se ei ole poistanut todellista ongelmaa: Liikkeelle lähtemisen ja etenkin liikkeessä pysymisen vaikeutta!

Kuntopuntari – mitä saat ja mitä menetät satsatessasi itseesi hieman enemmän?
Kuntoilun terveyshyötyjen ja liikkumattomuuden epäterveysvaikutusten puntaroiminen, tavoitteiden kirkastaminen, motivaation liekittäminen ja neuvot liikkumattomuuden esteiden poistamisesta pistävät väkisinkin pohdiskelemaan myös omia tavoitteitaan sekä motivaatiotaan.

Tavoitteenasettelutehtävä käynnistää onnistuneen muutokset
Ohessa toimivaksi todettu tavoitteenasettelutehtävä Sinunkin kuntopolkuasi vauhdittamaan, ole hyvä! Tee tehtävä rauhallisessa tilassa, ilman kiirettä ja ulkoisia häiriötekijöitä. Paljastan samalla omat lyhyen tähtäimen kuntoilutavoitteeni, sillä täytin itsekin tavoitteenasettelutehtävän vastikään.  

1.       Innostava muutos starttaa fiksusti laaditulla tavoitteenasettelulla
Aseta tavoitteellesi päivämäärä, johon mennessä haluat sen saavuttaa? Kirkasta tavoitteesi mahdollisimman konkreettiseksi. Voit asettaa itsellesi 1-3 eri tavoitetta, kunhan niiden saavuttaminen tukee toisiaan.

Tavoitteeni on:
1. Että painoni alkaa seiskalla (alle 80 –kiloa) jo varattuun etelänmatkaamme mennessä (2.1.2012)
2. Kehon ikäni on 40 –vuotispäivään mennessä 30 –vuotta tai sen alle (4.1.2012)
 2. Miksi haluan päästä tavoitteeseen? Luettele 3-5 positiivista asiaa, minkä vuoksi haluan päästä tavoitteeseen;
1. Sukurasitteemme sydän ja vk –sairauksiin on korkea: Haluan aktivoitua ajoissa!
2. Katu-uskottavuuteni kaipaa kohennusta: Itsevarmuuskin paranee huimasti!
3. Hyväkuntoisena on hauskempaa: Vireys ja jaksaminen paranevat kunnon myötä.
4. Stressaava työ (yrittäjyys) kaipaa vastapainokseen tuulettumista.
3. Luettele 3-5 asiaa, jotka tukevat tavoitteen saavuttamista.
1. Työnkuvan muuttuminen: Toimitusjohtajasta propellipääksi, matkustuspäivät vähenevät.
2. Perheen tuki: Koko perhe liikkuu ja Puma-koirakin kaipaa lenkkiseuraa.
3. Pieni pakollinen polkupyöräilykuuri: Ajokorttini on hetken lainassa varmassa tallessa.
4. Erinomaiset olosuhteet: Toimistomme sijaitsee upeassa Liikuntakeskus Hukassa, välineet ja värkit on kunnossa ja koira ei säitä säikähdä.
5. Tieto-taito: Uskon tietäväni, osaavani ja pystyväni.
4. Luettele 3-5 asiaa, jotka vaikeuttavat tavoitteen saavuttamista;
1. Mukavuudenhalu: Kotonakin on kivaa ja työt maistuu.  
2. Mukamas kiire: Siihen on helppoa vedota, mutta lyhytkin matikka paljastaa totuuden.
3. Oman itsensä laiminlyöminen: Muut on helppoa asettaa itsensä edelle.
4. Elämän helppous: Olosuhteet on helppo muokata itselleen passiivisiksi.
5. Mitä silloin on toisin, kun tavoite on täyttynyt? Miltä Sinusta tuntuu? Miltä näytät? Mitä ajattelet omasta kehosta uudessa painossa?
1. Olen helpottunut: Kykenin siihen itsekin!
2. Sivuprofiilini on kaventunut: Vatsa on vetäytynyt lähemmäs selkärankaa.
3. Olen ryhdikkäämpi: Niin fyysisesti kuin henkisestikin.
4. Kehoni on omani: Ja voin olla ylpeä siitä.

6. Mitä asioita Sinun pitää oppia, jotta pääset tavoitteeseen?
1. Päästämään irti menneestä: En todellakaan ole välttämätön – ainakaan joka paikassa.
2. Sanomaan EI! On muistettava mille kaikelle sanon ei sanomalla kyllä.
3. Noudattamaan omia ohjeitani: Suutarin lapsellako ei ole kenkiä?
4. Heräämään hieman aikaisemmin: Aikainen kana…

7. Mitä voimavaroja tarvitset, jotta pääset tavoitteeseen? Voimavaroja ovat mm. pitkäjänteisyys, tieto, taito, itsekuri jne.
1. Kirkkaan tavoitteen: Kirkastettu on!
2. Pientä itsekkyyttä: Hyvässä kunnossa jaksan paremmin myös miellyttää muita!
3. Systemaattisuutta: En usko säkään, enkä ihmeonnistumisiin – varsinkaan näissä asioissa.  
4. Ajan käytön hallintaa: Valmiiksi kalenteroitu on puoliksi tehty!

8.Mitä aion tehdä tavoitteen eteen;
1. Tänään: Teen tavoitteenasettelutehtävän, kalenteroin loppu- ja ensiviikon treenit ja pyöräilen työmatkat ja kävin salillakin
2. Viikonloppuna: Teen pari pitkää lenkkiä Puma –koiramme kanssa
3. Ensi viikolla: Pyöräilen työmatkat päivittäin, lenkkeilen Puman kanssa ja käyn 2-3 x kuntosalilla sekä kerran pelivuorolla (kaukis tai säbä)
4. Ensikuussa: Pyrin jatkamaan työmatkapyöräilyä, salikäyntejä kolmesti viikossa sekä pelivuoroja 1-2 x vko
5. Kahden kuukauden kuluttua: Kiinnitän enemmän huomiota kehonmuokkaustyyppiseen harjoitteluun sekä ruokavaliooni.

Muutoskonsulttina Lasse Seppänen, Trainer4You koulutuspäällikkö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti