tiistai 22. marraskuuta 2011

Muutosta pataan!

Olin taannoin koulutustapahtumassa, jossa pääteemana oli tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen. Tavoitteiden saavuttamiseen liittyy olennaisena osana myös muutosprosessi, jota sivuttiin seminaarissa.
Jokaisella meistä lienee elämässämme tavoitteita. Jopa laiskiaisella (pilosa -lahkoon kuuluva eteläamerikkalainen eläin, jolla on muuten vain puolet samanpainoisten muiden nisäkkäiden lihasmassasta), joka nukkuu noin 15 tuntia vuorokaudesta on tavoitteita. Laiskiaisella tavoitteet liittyvät enimmäkseen ruokaan sekä lisääntymiseen. Meillä ihmisillä niitä on edellisten lisäksi usein huimasti enemmän. Jopa samaan aikaan.

Kannattaako tavoitteita asettaa?

Erään Harvardin yliopistontutkimuksen mukaan vain 3% yliopiston opiskelijoista oli asettanut itselleen kirjallisen tavoitteen. 20 vuoden päästä verrattiin tavoitteita itselleen asettanutta ryhmää verrokkiryhmään, jolla minkäänlaisia tavoitteita ei ollut ainakaan ylös kirjattuna.Molemmat ryhmät olivat samalta vuosikurssilta. Johtopäätös oli kiteytettynä se, että tavoitteita asettanut opiskelijaryhmä oli keskimäärin 30% vauraampi taloudellisesti verrokkiryhmään verrattuna.

Pääasia on pitää pääasia pääasiana!

Tavoitteiden saavuttaminen kiteytyi mainitsemassani seminaarissa muutamiin ydinkohtiin. Siinä kannustettiin löytämään:

  1. Oikeat tavoitteet
  2. Oikea toiminta
  3. Oikeat ihmiset
Seuraavassa muutamia allekirjoittaneen ajatuksia ja havaintoja sekä seminaarista poimittuja viisauksia kyseisiin teemoihin liittyen.

1. Oikeat tavoitteet

Oikeanlaisilla tavoitteilla tulee olla aina henkilökohtainen merkitys. Tavoitteella on merkitys silloin, kun tavoitetta tulee mietittyä arjessa päivittäin. Kun se on vielä yhteydessä omiin arvoihin, tulee tavoitteesta merkityksellinen. Usein asettamamme tavoitteet ovat kuitenkin samoja kuin naapurin Pertillä, laulaja –idolillamme tai ne liittyvät tämän hetken kuumimpiin puheenaiheisiin. Tavoitteet eivät todellisuudessa ole silloin omia,vaan ympäristön tietoisuuteemme asettamia. Lähtökohta tavoitteen saavuttamiselle on siis vääränlainen.

2. Oikea toiminta ja ajattelu

Meillä on päivittäin noin 50 000 ajatusta. Ajatuksemme ohjaavat toimintaamme. Ajatuksistamme noin 90 % on samoja kuin eilen. Ja toissapäivänä. Näin siis on myös toimintamme laita. Mikäli uhraamme ajatuksistamme noin yhden prosentin tavoitteellemme, tarkoittaa se noin 500 ajatusta per päivä. Aika paljon vai mitä? Tavoitteen kohdalla määrä määrää menestyksen. Se, mitä useammin tavoite on mielessämme ja se, kuinka monta yksittäistä, pientäkin tavoitteen mukaista tekoa toteutamme päivittäin, määrää todennäköisyyden tavoitteen saavuttamiselle!

3. Oikeat ihmiset

Kirjaa ylös ne ihmiset, joiden kanssa olet eniten tekemisissä. Pohdi tämän jälkeen, kuinka kyseiset henkilöt edesauttavat tavoitteesi saavuttamista. Koska ympärillä olevilla ihmisillä on tutkimustenkin mukaan selvä vaikutus omiin ajatusmalleihimme ja tottumuksiimme, voivat ne näin ollen joko tukea tai sabotoida tavoitteemme toteutumisen. Viestini ei ole se, että hylkäät ihmiset, jotka eivät tue tavoitetta, vaan tiedostat, kuinka yhdessä voitte edesauttaa tavoitteesi saavuttamista, Voisitko esimerkiksi verestellä vanhoja ystävyyssuhteita, joista voisi löytyä lisäpotkua kohti unelmia?

Oletko tavoitteen asettelija vai tavoitteen saavuttaja?

Monet meistä asettavat tavoitteita. On kuitenkin vissi erotavoitteen asettamisella ja tavoitteen saavuttamisella. Oikein laaditut tavoitteet siivittävät meidät kohti unelmia. Vääränlaiset taas vahvistavat käsitystämme epäonnistumisesta.

” Ihmiset eivät ole laiskoja! Ihmisillä on vain kelvottomiatavoitteita, tavoitteita jotka eivät innosta heitä” – Tony Robbins

Tavoitteellista syksyä,

Lasse Seppänen
Koulutuspäällikkö, Trainer4You

Vierailijakirjoittaja Lasse Seppänen on Trainer4You Oy:n koulutuspäällikkö ja Oulun toimipisteen yksikönjohtaja. Lassen osaamisen taustalla ovat ammatillisten opintojen (Koulutettu hieroja, ammatti- ja ravintovalmentaja, personal trainer) lisäksi myös NLP -opinnot sekä lukuiset valmennukseen, yrittäjyyteen sekä liikunnanohjaukseen liittyvät koulutukset.

Kuva: Trainer4You arkisto: Kunto-ohjaajan opas (R. Aalto, S. Antikainen, R. Tanskanen. Docendo, 2007)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti