keskiviikko 2. marraskuuta 2011

Oman hyvinvoinnin parhaaksi asiantuntijaksi


Meiltä liikunnan ammattilaisilta halutaan ostaa parempaa kuntoa, kroppaa, terveyttä ja vireyttä. Yritykset taas haluavat säästää sairauspoissaoloissa, eläkemaksuissa ja parantaa imagoaan työnantajana. Lisäksi halutaan sitouttaa, palkita ja viestiä välittävää fiilistä henkilöstölle. Hienoja tavoitteita kaikki; valitettavasti vaan panostukset ja tahtotila eivät aina kohtaa.

Kaikki, mulle, heti, nyt!

Kiire ja tehokkuus ovat aikamme ilmiöitä, kuten tiedät. Projektit tulee hoitaa maaliin ennätysajassa. Sama pätee kuntoiluun ja terveyden edistämiseen. Tavoitteellisuudessa ja aikatauluissa ei ole mitään vikaa, päinvastoin! Kunhan tavoitteet ovat realistisia ja aikataulussa on pientä pelivaraa vastoinkäymisillekin.

Vaikka tavoitellaankin kestävää kehitystä ja pysyviä muutoksia, halutaan liikuntaan sekä terveyden edistämiseen silti panostaa vain naurettavan pieni siivu esimerkiksi sairauspoissaolokustannuksiin tai vaikkapa auton määräaikaishuoltoon verrattuna. Yksittäistä kuntotestiä tai ohjelmaa, motivointiluentoa tai hyvinvointipäivää harkitaan ja pyöritellään johtoryhmäpalavereja myöten, vaikka panostus ei vedä vertoja edes yrityksen vuosittaisille vessapaperikuluille tai yhden ravintolaillan kustannuksille. Ja taas kerran, pitkän harkinnan jälkeen tehdyn päätöksen jälkeen, elätellään toiveita suuresta muutoksesta, jolle ei kuitenkaan olla tarjottu pieniäkään edellytyksiä. Onneksi poikkeuksiakin toki löytyy!

Istuminen on myrkkyä, mutta pysähtyminen paikallaan

Oli kyse sitten personal trainer- tai yritysasiakkaasta, ovat kiire ja malttamattomuus suurimpia esteitä tavoitteen saavuttamisessa. Kuntoiluprojekti halutaan polkaista käyntiin vauhdilla, jotta tavoite saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Ei malteta edes istahtaa hetkeksi ja kirkastaa omia tavoitteitaan, rajoitteitaan ja resurssejaan. Liikkumaanhan tänne on tultu, eikä istumaan – sitähän saa tehdä töissä ja kotona ihan tarpeeksi!

Kun asiakkaan saa oivaltamaan sen, että kukaan ei paranna kuntoaan treenaria tavatessaan tai yrityksen liikuntapäivän aikana, on yksi suurimmista kompastuskivistä ohitettu onnistuneesti. Tulokset tehdään todellisuudessa tapaamisten ja liikuntapäivien väleissä. Siksi tärkeintä ei ole liikkeelle säntääminen, vaan hetkeksi pysähtyminen.

Valmis kalansaalis vai kalastuskurssi – kumman valitset?

Vertaan usein liikuttajan rooliamme kalastamiseen. Helpompi tie olisi antaa asiakkaalle valmis kalansaalis. Se on kuitenkin vain ongelman siirtämistä, sillä nälkä tuppaa tulemaan uudelleenkin. Hieman työläämpää on opettaa asiakas kalastamaan. Pitkässä juoksussa se kuitenkin antaa asiakkaalle enemmän: Mahdollisuuden hallita omaa elämäänsä ja pitää nälkä loitolla jatkossakin.

Omatoimisuuden tukeminen oleellisinta

Asiakkaan liikuttaminen ja innostaminen ovat hyviä asioita. Jos ne eivät kuitenkaan johda asiakkaan osaamisen, omatoimisuuden ja aktiivisuuden lisääntymiseen, on jotain kuitenkin jäänyt uupumaan. Jos asiakas ei muista ja osaa toteuttaa yhtään harjoitetta omin nokkinensa tapaamiselta kotiuduttuaan, ollaan menty metsään pahemman kerran. Oleellisinta onkin mielestäni juuri asiakkaan valmentaminen oman hyvinvointinsa parhaaksi asiantuntijaksi. Kun asiakas osaa asettaa tavoitteensa realistisesti, erottaa oleellisen tiedon epäoleellisesta, laatia oman harjoitussuunnitelmansa sekä valita fiksusti kaupassa ja ruokapöydässä, ollaan jo maalisuoralla.

Hyvinvointivalmentajakoulutus – opi taito liikuttaa itseäsi tai halutessasi myös muita!

Personal training –asiakassuhde on erinomainen panostus omaan hyvinvointiin juuri valmennuksellisuutensa vuoksi. Se ei ole kertakäyttökamaa, sillä käteen jää takuuvarmojen tulosten lisäksi aimo annos osaamista, kokemusta ja harjoitusohjelmia, joita voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa.
Toinen erinomainen vaihtoehto oman hyvinvoinnin parhaaksi asiantuntijaksi oppimisessa on Hyvinvointivalmentajakoulutuksemme. Se auttaa Sinua erottamaan oleellisimman tiedon, harjoittelemaan suunnitelmallisesti ja nousujohteisesti, hallitsemaan oikeaoppiset suoritustekniikat sekä kiinnittämään huomioita oikeisiin asioihin ruokavaliossasi. Viikonlopun mittainen intensiivikoulutus käynnistää myös Personal trainer –koulutusputken, joten voit halutessasi jatkaa Kuntosalivalmentajaksi tai rahkeiden riittäessä jopa Personal traineriksi saakka. Lue lisää täältä: http://trainer4you.fi/koulutusputki/hyvinvointivalmentaja

Kuva: Arto Pesola, Trainer4You Oy:n arkisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti