tiistai 15. marraskuuta 2011

Palaute – Onko se niin sairaan vaikeaa?

Personal trainerina työskennellessäni palautteen antaminen on ollut tärkeimpiä työkalujani. Ilman sitä ei asiakas opi korjaamaan virheitään eikä kykene omatoimiseen, tehokkaaseen sekä turvalliseen harjoitteluun. Hyvä treenari tekee itsestään tarpeettoman. Palaute onkin keino oman roolinsa pienentämiseen!


Älä pihtaile!
Ihmettelen palautteen pihtaamista. Positiivista palautetta pelätään ilmeisesti antaa nuoleskelun ja asiakkaan ylpistymisen pelossa. Positiivinen palaute kuulemma kokee inflaation; sen teho vaimenee käytettäessä. Roskaa sanon minä! Rakentavaa palautetta pihtaillaan taas vastapelurin loukkaamisen pelossa. Asian voi kuitenkin esittää useammallakin eri tavalla. Jos asenne on kohdallaan, ei tällaista uhkaa ole.

Liikaa kliinisyyttä
Toki positiivista palautetta voidaan käyttää väärinkin. Varsinkin jos se työnnetään väärään rakoon. Jos ”hyvä hyvä” -kannustukset ujutetaan taitavasti ryhmäliikuntatunnin beattien laskemisen lomaan tai epäonnistuneen suorituksen yhteyteen, laimenee teho luonnollisesti nopeasti. Vastaavasti hyvästä yrityksestä, tsempistä ja sitoutumisesta pitäisi aina pyrkiä palkitsemaan positiivisella palautteella, oli lopputulos sitten millainen tahansa. Jos aihetta kehuille sekä huomioimiselle on, älä suotta pihtaile. Voit tehdä jonkun päivästä ainakin hieman aurinkoisemman.

Rakentavaa, vaan ei nakertavaa!
Rakentavan palautteen antaminen se vasta taitolaji onkin: Palautteen avulla pitäisi kyetä lisäämään innostusta ja korjaamaan toimintaa, kun jokin on pielessä. Siksi tärkeää onkin positiivinen pilke, hyvien puolien korostaminen sekä selkeä ohjeistus ongelman ratkaisemiseksi. Jos kaikki on pielessä, tulisi rakentavan palautteen silti olla ystävällisessä hengessä annettu. Ja väitän omassa asenteessa olevan tarkistettavaa, jos asiasta ei löydy edes pienen pientä ilonaihetta.

Sitä saa mitä tilaa!
Uskon vakaasti, että palautekulttuurimme ongelmat johtuvat vähintään yhtä paljon sen vastaanottajasta kuin antajasta. Me suomalaiset vastaamme kehuihin ja kiitoksiin vähättelevästi. Kun ulkotakkiamme kehutaan kauniiksi, vastaamme löytäneemme sen kirpputorilta. Ja kun vartalomme saa treenaamisen vuoksi ansaitsemiansa kehuja, kerromme lihoneemme jo kolme kiloa kesästä.

Parjaavasta kolautteesta korjaavaan palautteeseen!
Kun ensi kerralla annat palautetta, pyri keskittymään niihin asioihin, joista löysit kehuttavaa - oli palautteesi sitten positiivista tai rakentavaa. Ja kun seuraavan kerran saat rakentavaa palautetta, voisit kiittää kehittymisen työkaluista sekä pyytää asianomaiselta ratkaisumalleja toimintasi kehittämiseksi. Positiivista palautetta saadessasi, ota se ylpeästi vastaan kiittämällä kehuista.

Kaikista palautteista, niin positiivisista kuin rakentavista, kiittäen!
T: Treenarisi Riku

Kuva: Trainer4You arkisto (Janne Aalto)

1 kommentti: