keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Aktivoitumista vai urheilua?

Paljastan sen nyt:  Vaikka olenkin vuosia yrittänyt madaltaa liikkumisen kynnystä kertomalla 2-3 viikkoliikuntakerran täyttävän ”lottokansalaisen” terveysliikuntatarpeen, ei se todellisuudessa pidä paikkaansa! Ei sitten ollenkaan.  Pahoittelen!
Todellisuudessa määrän täytyy olla huomattavasti suurempi… tai oikeastaan se voi olla kyllä pienempikin. Sillä kyse ei ehkä olekaan kuntoliikunnasta. Se ei loppujen lopuksi olekaan se juttu. Ratkaisevaksi tekijäksi terveyden, kunnon ja kehonkoostumuksen – oikeastaan siis lähes kaikkien tavoiteltujen hyötyjen – näkökulmasta nousee kokonaisaktiivisuus. Tai ylösalaisin tarkasteluna passiivisuuden välttäminen!
Ei riitä!

Parilla viikoittaisella kuntoliikuntatuokiolla ei siis ole mullistavaa vaikutusta. Eteenkään, jos henkilö istua jöllöttää lähes koko muun valveillaoloaikansa. Tutkimusten mukaan suomalaiset istuvat työpäivän aikana keskimäärin lähes kuusi tuntia (5 tuntia 41 minuuttia). Televisiotakin katsellaan keskimäärin n. 3,5 tuntia. Lisäksi suuri osa muustakin vapaa-ajasta kuluu ruudun ääressä, sohvan pohjalla sekä ruokapöydässä. Siinä ei paljoa parin tunnin viikkoliikunta vielä paina. Se ei riitä tasapainottamaan passiivisuuden aiheuttamia haittoja tuki- ja liikuntaelimistön, aineenvaihdunnan sekä kokonaisterveyden näkökulmasta.
Kuulostaa helpolta

Toisaalta taas vähempikin hikoilu ja ponnistelu voi riittää! Tai miten asian nyt sitten mieltääkään. Jos henkilö on aktiivinen arjessaan; kävelee, pyöräilee, ulkoiluttaa koiraa, sienestää, marjastaa, tekee piha- ja kotitöitä asenteella sekä bongaa lintuja jne, voi annos terveyttä edistävää, kuntoa nostattavaa sekä painonhallintaa edistävää aktiivisuutta olla kasassa ilman ainoatakaan varsinaista kuntoilutuokiota.
Timantin hiomista

Parhaaseen lopputulemaan päästään kuitenkin arkiaktiivisuuden lisäämisen sekä järkevän kuntoliikunta-annoksen yhdistelmällä. Jos ohjelman pohjana on lähes päivittäinen työmatkapyöräily, sauvakävelylenkki tai koiran ulkoiluttaminen, voidaan jo hyvää perustaa vielä hienosäätää 2-4:llä kuntoliikuntatuokiolla. Tavoitteesta riippuen suosittelen niistä 1-3 liikuntakertaa panostettavan lihaskunnon kohentamiseen kuntosalilla, kotona harjoittelun pienvälineitä hyödyntäen tai ryhmäliikuntatunnilla (lihaskuntopainotteinen) tsemppaillen. Lisäksi kannustan 1-2 viikoittaisen liikuntatuokion painottuvan tehokkaamman, intervallimaisen kestävyysliikunnan harrastamiseen. Liikuntamuotoina toimivat hyvin mm. joukkuepallolajit, mailapelit, ryhmäliikunta tai hieman vauhdikkaammat osuudet ”lenkkeilylajien” parissa, välillä vauhtia löysäten ja uuteen tehojaksoon valmistautuen.
Maailma muuttuu - meidänkin on muututtava

Raaka fakta vain on se, että maailma muuttuu. Yhä passiivisempaan suuntaan fyysisestä näkökulmasta. Meidän on saatava suoritus- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi tarvittava määrä fyysistä ponnistelua kasaan keinolla millä hyvänsä – siis joko hyvällä tai pahalla. Annokseksi ei valitettavasti riitä ostosteeveen lupaamat 5-7 minuuttia. Ei silloin kun tarkastellaan fyysistä hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Vaikka vähempi riittäisikin vatsalihasten tai pakaroiden muokkaamiseen, ei sitä tosiasiaa pääse pakoon, että tunti fyysistä aktiivisuutta päivässä pitää liikuntaelimistömme kunnossa. Ja tarvitaan tupla-annos jos halutaan saavuttaa selkeitä hyötyjä painonpudottamistavoitteeseen liikuntaa lisäämällä.
Hyödynnä mahdollisuudet!

Kannustan Sinua hyväksymään edellisen tosiasian. Ja valitsemaan hyvän sekä kestävän tien fyysisen kuntosi kohentamiseksi sekä ylläpitämiseksi. Ota siis tavoitteeksi tunti aktiivisuutta joka päivä. Mutta hiivi tavoitteeseen maltillista reittiä: Lisää ensin pieniä ”miniliikuntatuokioita” sekä arkiaktiivisuutta päiviisi. Lisää sitten yhden ja myöhemmin useammankin suoritteen kestoa. Vasta rytmin löydyttyä ja juurrutettuasi sen elämäntapa-asteelle on tehon lisäämisen aika! Kaiva siis fillari esiin (nastarengan, kypärä sekä lamppu suositeltava näillä keleillä), lenkkarit kaapista ja pakkaa treenikassi valmiiksi autonperään/ työpaikalle. Elämä on mahdollisuuksia täynnä – Älä jätä niitä käyttämättä!

Aktiivista vuotta 2012 toivottaen!
T: Riku

Kuvat: Trainer4You arkisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti