tiistai 7. helmikuuta 2012

Kaikki liikunta on parempi kuin ei mikään liikunta

Mikä siinä on niin sairaan vaikeaa? Voiko joku kertoa? Miksi siinä kävi taas kerran näin...

Ei ollut ensimmäinen kerta, kun uudenvuodenlupaukset ajoivat jättiristeilijä Costa Concordian lailla karille. Jälleen kerran pohja alkoi vuotaa ja lopulta koko komeus kellahti kyljelleen - ja upposi. Liekö syynä sama mahtipontisuus kuin Italian seilaavalla ylpeydellä? Liekö syynä liian kovat odotukset, korkea kynnys ja epärealistiset aikataulut?

Maailma on liikuntapaikka

Fyysisen kunnon kehittäminen ei ole urakkakeikka. Palkkaus perustuu tuntityöhön. Tai paremminkin minuuttipeliin, jossa jokainen aikayksikkö lasketaan. Eikä ainostaan minuutit kuntosalilla, jumpassa tai pururadalla, vaan jokainen askel, porras, polkaisu, veto ja työntö. Oli kyse sitten kunnon kohentamisesta, terveyden parantamisesta tai kehonmuokkauksesta ei varsinainen kuntoliikunta olekaan ehkä The juttu. Pääpointti on kokonaisaktiivisuus! Siis se aika, jonka olet jalkeilla ja poissa sohvalta, tuolilta, ratista sekä paikoiltaan. Aika siistiä, vai mitä? Ainakin se, että voit lopettaa narinan liikuntapaikkojen rajallisuudesta. Kotipaikkakuntasi paras liikuntapaikka onkin koko maailma.

Tarvitaanko kuntoliikuntaa?

Ai tarvitaanko? No totta kai. Mutta se ei valitettavasti yksistään riitä. Jos treenaat kolmesti viikossa 45 minuuttia kerrallaan, saat kasaan 2 tuntia ja vartin aktiivisuusannoksen. Se on vaivaiset 1,3 %:a koko viikon 168 tuntisaldosta. Ja vaikka treenaisit tupla-annoksenkin, olet silti treenaamatta 97,4 %:a, eikö vain? Hoksasitko? Juuri noiden tuntien aktiivisuus ratkaisee. Juuri tuossa piilee The juttu.

Millaista liikuntaa?

Sellaista, josta pidät. Sellaista, johon koet voivasi sitoutua. Sellaista, joka on nautinnollista. Siis sellaista, joka on oikein annosteltua niin määrän, tehon kuin kestonkin suhteen. Ja sellaista, joka kuormittaa kehoasi monipuolisesti, kokonaisvaltaisesti ja sopivasti haastaen. Sellaista, joka tuottaa tyydyttäviä tuloksia ja koet saavasi erinomaisen vasteen sijoittamallesi ajalle ja ponnistuksille.

Unohda kurjuuskynnys ja pysy mukavuusalueella

Ollakseen tehokasta, liikunnan ei tarvitse olla kurjaa! Päinvastoin. Tee siitä itsellesi mukava kokemus. Alusta asti. Aloita luomuliikunnalla eli passiivisuuden välttämisellä ja siirry kohti hyvinvointiliikuntaa kuntosi kohetessa. Jaa mitäkö tarkoitan hyvinvointiliikunnalla? Sellaista liikuntaa, joka on mitoitettu vireys- ja fiilistasoosi. Kun olet väsynyt ja stressaantunut, niin liiku silloin elpymismielessä. Kun taas virtaa ja energiaa riittää, niin tähtää silloin kuntoreservisi ja suorituskykysi kohentamiseen. Ja muista, että jokainen askel on eteenpäin: Kaikki liikunta on parempi kuin ei mikään liikunta!

Kuva: Trainer4You arkisto; Kunto-ohjaajan opas (Docendo 2010)

2 kommenttia:

  1. Hei Riku.

    Mihin tuo 168 tuntisaldo/viikko perustuu?

    VastaaPoista
  2. Morjens Krista! Kertolaskuunhan se eli 7x24 h on 168 tuntia, mutta eihän se ole koko totuus, vaan hieman provosoiva kärjistys. Sitä ilmeisesti meinasitkin?

    VastaaPoista