lauantai 18. helmikuuta 2012

Myytinmurtajat: Kuntosaliharjoittelun myytit!

Kuntosaliharjoittelua aloittavan mielessä pyörii lukuisia kysymyksiä: Kangistaako kuntosaliharjoittelu? Sopiiko saliharjoittelu laihduttajalle? Ovatko kaikki muut treenaajat kaappeja? Mikä on tehokkain treeniliike? Ja millainen on paras saliohjelma. Myytinmurtajat -sarja pistää uskomukset koetukselle ja kertoo absoluuttisen totuuden. Ainakin melkein...

Kuntosaliharjoittelun myytit

Myytti 1:
Kuntosaliharjoittelu kasvattaa liian isot lihakset.
Fakta 1:
Lihasmassan hankinta on tinkimättömän perusvoimaharjoittelun, riittävän ja terveellisen ravinnon sekä levon ja lihashuollon summa. Pitkät sarjat ja pienet kuormat kehittävät lihaksen kestävyyttä sekä muokkaavat kehoa hillitymmin.
Myytti 2:
Kuntosaliharjoittelu ei sovi laihduttajalle.
Fakta 2:
Lihaskudos kuluttaa enemmän kaloreita kuin sama määrä rasvakudosta, joten painoharjoittelu on syytä liittää yhdeksi laihdutusliikunnan osaksi.
Myytti 3:
Kuntosaliharjoittelussa sattuu helposti haavereita.
Fakta 3:
Kuntosaliharjoittelu on yksi turvallisimmista kuntoilumuodoista. Loukkaantumiset salilla johtuvat tavallisesti huolimattomuudesta tai liian suurista harjoituspainoista.
Myytti 4:
Rasva palaa paikallisesti harjoitettavan lihasryhmän päältä.
Fakta 4:
Rasva palaa tasaisesti koko kehosta. Pilkotut rasvahapot kulkeutuvat verenkiertoon ja sieltä edelleen muiden kudosten energianlähteiksi.
Myytti 5:
Kuntosalilla käyvät vain rautaisessa kunnossa olevat ihmiset.
Fakta 5:
Kuntosalien käyttäjäkunta koostuu valtaosin tavallisista kuntoilijoista. Bodarit ja fitness -urheilijat ovat marginaaliryhmiä, joita salilla suotta vieroksutaan. Aktiiviharrastajat auttavat varmasti mielellään, jos heiltä uskaltaa vain kysyä neuvoa.
Myytti 6:
Hyvä kuntosaliohjelma on ikuinen.
Fakta 6:
Keho tottuu säännöllisesti tehtyyn ohjelmaan parissa kolmessa kuukaudessa, jonka jälkeen ohjelmaa olisi syytä muokata.
Myytti 7:
Kuntosaliharjoittelu on helppo omaksua ilman ohjausta ja opiskelua.
Fakta 7:
Ennen rautoihin tarttumista ja lihaskuntoharjoittelun aloittamista kannattaa lukea ja ottaa selvää harjoittelun perusteista, Monella kuntosalilla ensiohjaus kuuluu kuntosalikortin hintaan, joten käytä etu hyväksesi. Jos haluat juuri Sinulle räätälöidyn harjoitussuunnitelman ravitsemusohjeineen, käänny personal trainerin puoleen.

Ja ei kun rohkeasti salille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti