tiistai 21. helmikuuta 2012

Oletko sitku ja mutku? – Kuntoilijan kootut selitykset

On monta hyvää syytä tarttua itseään niskasta ja lähteä liikkumaan. Valitettavasti löytyy myös vähintään yhtä monta syytä pysyä sohvalla. Tässäpä koottujen selitysten kärkikastia:


Liikuntatuokio vs. kootut selitykset

Väsyttää! Väsymys on yksi syy pysyä sohvalla. Jos tarkemmin ajattelee, on sitä aina aamulla väsynyt, työpäivän jälkeen uupunut ja illalla jo nukuttaa.
Älä anna väsymykselle yliotetta. Tartu itseäsi niskasta vaikka olo ei olisikaan teräksinen. Lämmittelyn aikana huomaat fiiliksen jo kohentuvan.
Ajanpuute lienee yksi yleisimmistä selityksistä. Viikossa on kuitenkin 168 tuntia. Kunnon kohottamiseen riittää aluksi tunnin, korkeintaan parin tunnin viikkouurastus. Jatkossakin pari- kolme tuntia liikuntaa riittää mainiosti kehittämään kuntoasi. Kunhan olet aktiivinen myös muutenkin.


Kiire! Nyt on loppuelämäsi ensimmäinen päivä! Ei viimeinen päivä! Miksi siis kiirehtiä, kun aikaa on toivottavasti vielä vuosia ja vuosikymmeniä? Haluat kai olla kunnossa vielä silloinkin?


Sitku on yleinen selitys liikunnan aloittamista lykättäessä. Aloitan liikunnan sitku tulee lunta ja pääsee hiihtämään (nyt sitä muuten on, enemmän kuin tarpeeksi, joten mars mars!). Ehkä aloitankin vasta sitku sukset tulee alennukseen kevättalvella. No nyt ei ole enää kyllä luntakaan, joten aloitan kuitenkin vasta sitku tulee taas lunta ensi talvena… Liikunnan aloittaminen ei muutu sen helpommaksi mitä enemmän aloittamista lykkää. Päinvastoin! Tartu siis itseäsi niskasta ja aloita jo tänään. Tee aloittaminen kuitenkin itsellesi mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi.


Mutku on tärkeämpääkin tekemistä… Mutku en tiedä mitä, millä teholla ja miten paljon pitäisi harrastaa… Maailma on selityksiä pullollaan. Selityksistä selviää parhaiten ottamalla asioista selvää. Selvitä siis itsellesi, mitä haluat! Pistä puntariin paremman kunnon ja terveyden kanssa menetetty aika ja vaiva. Jos koet hyötyväsi paremmasta kunnosta ja terveydestä ja koet menetetyn uhrauksen olevan pienempi saatuihin hyötyihin verrattuna, lähde liikkeelle.


Tietämättömyys! Tieto lisää tuskaa? Tuskin! Tieto vapauttaa voimavaroja ja auttaa näkemään metsän puilta. Lukemalla liikuntaan ja terveyteen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleja, blogeja ja lehtiä säästyt monilta mysteereiltä ja kantapään kautta oppimisilta.


Onhan sitä tullut treenattua… Aika kultaa muistot. Juniori-iän jääkiekkoharrastus, kuukausikortti kuntosalille kahdeksankymmentäluvulla tai toissa kevään Naisten Kymppi eivät valitettavasti kanna enää hedelmää. Kuntoa ei voi kerätä varastoon! Kuntoilun tulee olla säännöllistä, jatkuvaa ja pitkäjänteistä. Muuten tuloksia ei tule, eikä kunto edes pysy yllä muutamaa viikkoa kauempaa.


Liikunta on kurjaa! Oletko jo kokeillut kahvakuulailua? Entä gymstickiä? Etkö? Unohda varauksellisuus ja ennakkoluulot! Älä tyrmää, ennen kun olet päässyt käytännössä kokeilemaan uusia liikuntamuotoja ja –välineitä. Kokeile, tunnustele, tee oma johtopäätöksesi - ja ota tai jätä. Kokeilematta et opi, etkä löydä uutta sisältöä liikunnalliseen elämääsi.


Liity taisteluun ihmiskunnan rapistumista vastaan!


Liikunta kuluu useammalla kuin arvaammekaan ns. epämukavuusalueelle. Siksi treenaaminen tulisikin tehdä mahdollisimman helpoksi, mukavaksi ja vaihtelevaksi. Kun treeniohjelma ei ole liian sitova, eikä sen toteuttaminen vaadi liikaa uhrauksia (aika, vaiva) on liikunta helpompi pitää säännöllisesti mukana arjessa. Ja kun ylität itsesi liikkumalla suunnitelman vaatimuksia enemmän, lähtee motivaation pyörä vyörymään oikeaan suuntaan. Ole siis oman hyvinvointisi arkitaistelija ja lopeta selittely, ota vastuu sekä tartu haasteeseen. Todellinen supersankari olet kun innostat lähimmäisesi ja työkaverisikin mukaan talkoisiin sekä taisteluun ihmiskunnan rapistumista vastaan!


Piirroskuva: Olli Järvinen
Malli: Kukas muukaan kuin valtakunnan virallinen Kahvakuulamies

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti