tiistai 6. maaliskuuta 2012

Muutama kysymys rintatreenistä, Osa 1

- Mitä muuta kokonaisuuteen kuuluu kuin isot rintalihakset, eikös ne ole ne paistinpannut?
- Entä lihasten latinalaiset nimet ja tehtävät?

Iso rintalihas (m. pectoraslis major) peittää rintakehää edestä. Se muodostaa etummaisen kainalopoimun. Sen päätehtävä on olkavarren tuominen sivulta kohti vartalon keskilinjaa. Iso rintalihas osallistuu myös olkanivelen sisäkiertoon ja avustaa hengitystä (yhdessä pienen rintalihaksen kanssa; m. pectoralis minor), jos se on erityisen voimakasta, esimerkiksi urheilusuorituksessa.

Iso rintalihas on voimakas, dominoiva lihas, joka työskentelee erityisesti erilaisissa työntö- ja punnerrusliikkeissä. Se on helposti kiristyvä lihas, joten ylävartalon ryhdin kannalta sen venyttelyyn kannattaa kiinnittää erityishuomiota. Iso rintalihas voidaan jakaa toimintansa mukaan kolmeen osaan; yläosaan (solisluuosa), keskiosaan (rintalasta-kylkiluuosa) ja alaosaan (vatsalihasosa).

- Mitä eroa on, tekeekö penkkipunnerruksen, vipunoston ja muut penkkiliikkeet tasa- vai vinopenkillä?

Kohdistus eroaa toisistaan: Tasapenkillä liike kohdistuu koko lihakseen, erityisesti ison rintalihaksen keskiosaan (rintalastaosa). Ylävinopenkillä kuormitetaan tehokkaimmin yläosaa (solisluuosa) ja alavinopenkillä taas treenataan kohdistetusti alaosaa (vatsalihasosa).

- Olisiko järkevä vaihdella rintalihasliikkeissä penkin kaltevuuskulmaa? Vai onko sopiiko joihin liikkeisiin joku kaltevuuskulma ylivoimaisesti parhaiten?

Ehdottomasti: Jos ohjelmassa vain yksi liike, niin tasapenkillä. Jos useampi liike, niin ylävinopenkki (yläosan treenaaminen) ensin mukaan ja sitten alavinopenkkikin. Ärsykkeen vaihtelu on tärkeää kehityksen näkökulmasta. Näin taataan pidempi kehityskaari ja tasapainoinen kehitysJ.

Ylävinopenkin sopiva kaltevuuskulma on n. 33-45 astetta. Alavinopenkki kannattaa asettaa vain aavistuksen verran kallelleen, jottei valu penkiltä pois.

- Entä mitä eroa, tekeekö penkkipunnerruksen tangolla vai käsipainoilla?

Käsipainoilla laajempi liikerata sekä koordinaatiovaikutus, kun molemmat kädet tekee oman kamppailunsa vastusta vastaan. Tangolla hallitumpi ja suppeampi liikerata, jolloin mahdollisuus käyttää turvallisesti suurempaa vastusta.

Kuvan lähde: Trainer4You arkisto, Hanna Aalto










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti