torstai 12. huhtikuuta 2012

Kuulasta sekaisin?

Kahvakuulavillitys on käsin kosketeltava. Media syytää ilosanomaa ja rautamötikkää myydään jo jussi-kuviosina Isäntä- ja Emäntä –versioina marketeissa ja matkamuistomyymälöissä. Mikä siinä kuulassa oikein kiehtoo?

Kahvakuulailijalla on yksi lihas ja suuri sydän
Perinteisesti lihaskuntoharjoittelussa elämä tehdään itselle mahdollisimman vaikeaksi. Työ tehdään painovoimaa vastaan vääntämällä ja tavoitteena on selkeä väsymyksen tunne treenattavissa lihaksissa.

Kahvakuulailijalla on vain yksi lihas – koko keho! Liikkeet tehdään heilurimaisina liikeketjuina, joiden tavoitteena on aktivoida kerralla monia lihasryhmiä, kehonhallinnan, tasapainon sekä villinä hyrskyttävän sykkeen sekä energiankulutuksen lisäksi. Elämästä tehdään helppoa ja mukavaa! Treenituntemus ei ole paikallinen hapotus ja pumppi, vaan kokonaisvaltainen kuormittuneisuus, väsymys ja hyvä olo.

Mitä, missä, milloin?
Kahvakuulailua voidaan harrastaa missä ja milloin tahansa. Toki joudut raahaamaan painavan kuulan takapihalle tai mökkilaiturille, mutta jo raahaaminen on hyvää treeniä. Joudut aktivoimaan keskivartalon lihakset suorana kävelläksesi. Kahvakuulatreeni voi myös hyvin perustein olla lyhyt ja ytimekäs. Jo muutamalla liikkeellä aktivoit koko kehon ja lihaskunnon lisäksi kyytiä saavat myös muut kunnon osa-alueet.

Vastaisku monotonisuudelle
Kahvakuula ei kuitenkaan ole hankalan mallinen käsipaino. Usko tai älä, mutta siltä sen hyödyntäminen usein näyttää. Toki voit tehdä vartalon sivutaivutukset ja kulmasoudut kahvakuulallakin, mutta kyseisissä liikkeissä käsipaino ajaa vähintään saman asian. Parhaimmillaan kahvakuula on juuri kokonaisvaltaisissa perusliikkeissä; etuheilautuksissa, rinnallevedoissa, tempauksissa ja työnnöissä.

Perusliikkeiden lisäksi kahvakuulaa voidaan hyödyntää erilaisten kyykkyliikkeiden kaverina sekä sillä voidaan maustaa erilaisia pyöritysliikkeitä vartalon, jalkojen ja pään ympäri. Kahvakuulan heittäminen herättelee monotonisesti kuormittunutta kroppaa ja paiskominen on myös terapeuttista. Ja kahvakuulailu on mitä mainiointa vastapainoa istumiselle, sillä laajat venyttävät sekä vahvistavat liikkeet elvyttävät jäykistynyttä kroppaa miellyttävästi. Kahvakuula on siis mainio sijoitus omaan hyvinvointiin sekä todellista teho-terveysliikuntaa.

Helppoa, kun sen osaa!
Kahvakuulailu ei kuitenkaan ole ihan helppoa. Ilman ohjeistusta voit paitsi loukata itsesi myös tuskastua henkisesti. Kannustankin Sinua osallistumaan muutamalle ohjatulle tunnille ennen oman kahvakuulan hankkimista. Hyvä lisä tai vaihtoehto on myös päivän mittaiseen (7 h) Kahvakuulakouluun osallistuminen sekä innostavan ja informatiivisen Kahvakuulakoulu-kirjan hankkiminen. Niiden avulla pääset heti alusta pitäen oikeille raiteille ja kuntosi kehittyy luotijunan vauhtia entistäkin rautaisemmaksi. Tartu siis kahvaan ja pidä varasi – ettet vain Sinäkin sekoa kuulastasi!

Tervetuloa kuulan muotoiseen maailmaan:
Kuvat: Kahvakuulakoulu, Fitra 2012

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti