perjantai 20. heinäkuuta 2012

Tee työtä jolla on tarkoitus!

Vastasin poikkeuksellisesti tuntemattomaan numeroon. Olisihan se pitänyt arvata. Soittaja oli puhelinmyyjä. Päätin kuitenkin kuunnella rauhassa, ihan kesäloman ja kiireettömämmän aikataulun kunniaksi. Se oli virhe, joka ei toistu enää ikinä.

Ilmaista palvelua, haloo!

Itse myyjä oli asiallisen kuuloinen nuorimies. Hän esitteli itsensä ja työnantajansa, jonka hän kertoi olevan numeropalvelualan yritys. Tekivät kuulemma kampanjaa yrittäjille tarjoten ilmaista viikon kokeiluaikaa. Epäilykseni heräsivät, mutten osannut pelätä kuitenkaan sen pahempaa. Jatkoin kuuntelua, sillä en halunnut olla epäkohtelias. Kuka nyt kesällä haluaa toisen mielen pahoittaa?
Flopata voi vaikkei olisi korkeushyppääjäkään

Myyjä jatkoi tarinaansa. Kyselin skeptisesti ja kerroin, etten todellakaan ole ostamassa mitään, mutta saatan jopa kokeillakin. Se kuulemma oli tarkoituskin: Try ja buy tai ainakin tehdä palvelua tunnetuksi positiivisen ilmaiskampanjan avulla. Kaikkea muuta. Tuo kampanja oli varsinainen floppi ja yritys maksaa sen vaikutuksia vielä pitkään, jos pysyy jalkeillaan.
Mokata voi kerran, mutta virheen toistaminen on jo typeryyttä
Päivä pari soiton jälkeen sain kuoren kyseiseltä, lahtelaiselta numeropalvelualan yritykseltä. En avannut sitä, sillä en ollut ostanut enkä aikeissa ostaa mitään. Viikko ja sainkin laskun koko vuoden palveluista kerrallaan. No hups! Sattuuhan näitä erehdyksiä ja aiheettomia laskuja, ajattelin.

Ajoitus on tärkeintä 
Soitin Edean asiakaspalveluun. Kerroin virheellisestä laskusta ja sain kattavan vastauksen tarinani päälle puhuttuna. Olin kuulemma tilannut palvelun, saanut tilausvahvistuksen postitse ja missannut viikon reklamaatioajan. Laskukin oli ajoitettu sattumalta juuri kahdeksanteen päivään puhelusta eli suullisesta tilauksestani. Sattumoisin vain kerroin puhelimessa etten nimenomaan ole tilaamassa mitään. Sillä ei kuulemma ollut väliä, kun olin hyväksynyt tilausvahvistuksen. Siis hyväksynyt? Niin, kun en reagoinut reklamoimalla sitä viikon sisään! Ja vieläpä kesäloma-aikaan, jolloin suomalaiset ovat tiettävästi mökeillään ja kesälomareissuillaan.

Myyntityö ottaa ja antaa
Pohdistelin asiaa väkisinkin, vaikka koetin saada negatiivisen kokemuksen mielestäni. Pohdin etenkin asiallisenkuuloisen nuorukaisen työnkuvaa. Myyntityö on rankkaa muutenkin, mutta skeidan myyminen se vasta kuraisaa onkin. Myyntityö voi kuitenkin olla myös todella antoisaa, todellista palvelusten tarjoamista. Se voi tuottaa upeita onnistumisia etenkin tyytyväisten asiakkaiden kautta ja pitkien asiakassuhteiden sekä liiketoiminnan kasvun kautta.

Tässä tapauksessa tyytyväisyys, jatkuvat asiakassuhteet sekä talouden kasvu ovat sula mahdottomuus. Sen sijaan myyjä saa painia päivittäin skeptisyyden, tyytymättömyyden ja reklamaatioiden karussa kaislikossa. Ja millainen on asiakaspalvelupuhelimen ääressä aggressiivisia asiakassoittoja vastaanottavan naishenkilön työnkuva; pelkkää katkeruutta, pettymystä ja sadattelua!
En ole pitkävihainen, mutta muistan lopun elämääni
En ole pitkävihainen. Sen sijaan ihmisistävälittäjäluonteena säälin ja jään helposti pohtimaan kanssaeläjieni kohtaloa.Kyseinenkin reklamaatiotapaus oli jälleen kerran myös lahja. Se muistutti siitä, miten hienoa on kun saa tehdä työtä positiivisen asian, aitojen tulosten, asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden sekä kasvavan liiketoiminta-alan parissa. On hienoa herätä aamuisin ja miettiä sitä, millaisia palveluksia voisi tänään tarjota asiakkailleen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti