perjantai 31. elokuuta 2012

20 minuuttia riittää - älä naurata!


Jos oikopolku olisi olemassa, olisi joku sen jo löytänyt. Jos riman alitus riittäisi onnistumiseen, olisimme kaikki jo mestareita. Jos hyvän kunnon voisi saavuttaa ilman hikoilua, hengästymistä ja pitkäjänteistä ponnistelua, olisimme kaikki erinomaisessa kunnossa timmeine kroppinemme.

Arpajaisvoitto ei osunut taaskaan kohdallesi
Vaan ei. Sitäkään et valitettavasti saa ilmaiseksi. Eikä kukaan, edes harkitsemasi Personal trainer, tee työtä puolestasi. Hyvän kunnon, paremman terveyden, kiinteämmän kehon ja energisemmän olon eteen täytyy tehdä työtä tänään, huomenna ja siitä eteenpäin...

Ei kun ei!
Mediassa mainostetaan muutaman minuutin riittävän. Ostoskanavalla puhutaan minuuteista, aikakauslehdissä paristakymmenestä aikayksiköstä. Olisipa se niin helppoa. Vaan kun ei!

Hyvä alku, mainio murto-osa
Parilla kymmenellä minuutilla pääsee hyvään alkuun. Ja itse asiassa se toimii hyväkuntoisen tehotreenin kokonaiskestona. Mutta nyt puhutaankin ainoastaan yksittäisen treenikerran kestosta, joka kaipaa rinnalleen aimo annoksen muuta aktiivisuutta.

Voihan tuhnu!
Tunti päivässä on minimivaatimus! Siis kokonaisaktiivisuutta; treeniä, arkiliikuntaa ja sohvan välttämistä. Jos haluat pudottaa painoa liikunnan avulla, vaaditaan kahden tunnin päivittäinen aktiivisuusannos. Tässä kokonaisuudessa 20 minuutin rykäisy on pieru Saharassa. Mutta kuitenkin välttämätön sellainen.

Valitse viisaasti
Oikotietä onneen ei ole! Valittavana on kuitenkin miellyttävä polku ja kärsimysten tie. Suosittelen valitsemaan niistä ensimmäisen. Siinä liikunta- ja aktiivisuus annosta kasvatetaan maltillisesti (lisää kertoja -> kestoa -> tehoa) sekä huolehditaan levon ja ravitsemuksen balanssista kasvavaan kuormitusannokseen nähden. Liikunta on pääosin matalatehoista arki- ja kuntoliikuntaa, mutta sitä voi kunnon kohentuessa maustaa yhä tehokkaammillakin liikuntamuodoilla, muun muassa trendikkäillä kahvakuulaharjoittelulla ja Crossfitillä.

Jälkimmäinen on polku on kivikkoinen, ja nopeusrajoitus on mutkissakin 120 km/h. Jos pysyt tiellä, voit toki saavuttaakin jotain. Ainakin väliaikaisesti.

Back to Sahara
20 minuuttia on siis hyvä alku ja oiva osa kokonaisuutta, mutta itsessään vain hiekanjyvänen mainitsemassani autiomaassa.

Pysytään liikkeessä,
T: Treenarisi Riku

PS: Jos edelleen harkitset Personal traineria, niin nyt on aika siirtyä sanoista tehoihin!

1 kommentti:

  1. eka anonyymi täällä taas hei =D Probleema on monella entisellä hyväkuntoisella.. ainakin omasta näkökulmastani (siis lähipiiristä) ajanpuute viimeistäänkin kun on ne ihanat herran tertut siellä kotosalla. Toinen ryhmä ovat liikuntakammoiset ylipainoiset / lihavat. Heille olen yrittänyt sitä lempeää väylää ehdotella. Ensin mainituille, että pää pysyisi kasassa ja yrittäisi edes pari kertaa viikossa päästä hetkeksi vaikka.. joogaan tai salille tai jotain. Toisena mainittu ryhmä taas usein saattaakin lähteä rykimään plus nälkiinnyttämään itseään ja sitten polvet ovatkin hajalla, kun juostaan lenkkiä elopainolla 150 kg ja siihen se innostus sitten lopahtikin. Heillä kunnon kohotus pikkuhiljaa (kävely, vesijuoksu.. ja on syytä muistaa häpeily uikkareissa) jne ennemminkin kuin motivaationa laihtuminen nopeasti voisi olla päälle tehokkampi juttu, vai miten kokee PT? ..Ja mielekkäämpi ja kestävämpi. Vaikka se 20 min päivässä jotain ja välimatkat pyörällä tmv. Ettei lannistuttaisi. Hiljaa hyvä tulee?

    VastaaPoista