lauantai 29. syyskuuta 2012

CrossFit: Kokemuksia On-Ramp kurssilta

Olen kokeilunhaluinen ihminen, mutta jokseenkin ennakkoluuloinen kuitenkin. Pyrin suhtautumaan avoimen kiinnostuneesti uusiin asioihin, mutta väistämättä joskus ennakkokäsitys muodostuu tahtomattanikin skeptiseksi. Hieman varauksellinen oli suhtautumiseni CrossFit  –harjoitteluunkin ennen ensikontaktia harjoitusmuotoon käytännössä.

Kipinä kokeilutunnilta
Taisi olla kesäkuun loppupuoli kun marssin vaimoni kanssa CrossFit –kokeilutunnille Oulun treenisalille. Yritin olla avoin, positiivinen ja huomaamaton, ihan niin kuin kaikki muutkin tunnille tiensä löytäneet. Aistini olivat kuitenkin supervalppaina ja huomasin kulmieni olevan kurtussa kriittisyydestä ja ohjaajan toiminnan arvioinnista johtuen. Hiljalleen fiilikseni kuitenkin rentoutui ja huomasin heittäytyneeni valmentajan sekä tunnin vietäviksi. Laji oli herättänyt kiinnostukseni ja ohjaaja saavuttanut luottamukseni!

Mukaan On-Ramp -kurssille
Tunnin rakenne oli kokeilutunnilla sekä On-Ramp –kurssilla aina samankaltainen, joskin ohjelma aina täysin erilainen. Ensin tehtiin lämmittelyksi liikesarja aerobisia tai lihaskuntoa kuormittavia perusliikkeitä (edelliskerran kertausta tai päivän Metconissa toistuvia liikkeitä), sitten liiketekniikan opettelua (voima-/ taito-osio) ja hiomista uusien harjoitteiden parissa ja lopuksi päivän Metcon eli aikaa vastaan tsempattava intensiivirutistus. Jo kokeilutunti antoi hyvän maistiaisen lajista. Niin hyvän, että ilmoittauduin mukaan syyskuussa startanneelle On-Ramp –kurssille.

Kuukaudessa oppii paljon
Kuukauden mittainen OnRamp –kurssi osoittautui todella tarpeelliseksi ja innostavaksi panostukseksi. Vaikka epäilin sen hyödyllisyyttä tällaiselle kuntosalikehäraakille, opin valtavasti ja sain uusia oivalluksia. Valmentajat Essi ja Antti osoittautuvat molemmat erittäin ammattitaitoisiksi ja innostaviksi ohjaajiksi, kumpikin omalla tavallaan. Essin lempeämpi ja suvaitsevaisempi ote toimi hyvin Antin analyyttisen sekä sivaltavamman tsemppauksen rinnalla. Valmentajien katu-uskottavuutta lisäsi omalta osaltaan myös Essin Suomenmestaruus, Antin pitkä kokemus kamppailulajeista sekä molempien kunnioitusta herättävät näytöt eri suoritustekniikoista.

Rikkautena heterogeenisyys
Vaikka On-Ramp  –kurssille osallistujat olivat fyysisiltä ominaisuuksiltaan varsin eritasoisia, ei se ole koitunut ongelmaksi kurssin toteutuksen näkökulmasta. Päinvastoin! Kannustusta riitti jokaiselle ja liikkeitä skaalaamalla kaikille löytyi sopivan haastava toteutustapa sekä seuraava haaste liikkeen vaikeuttamiseksi. Pareittain toteutettavat lämmittelyt sekä tekniikka- ja voimaharjoitukset toimivat motivaation sekä suoran palautteen näkökulmista mainiosti. Ja päivän Metcon sai aina pienen kisailufiiliksen heräämään minussakin, vaikka luulin kilpailuviettini hautautuneen jo vuosia sitten.

Jatkoa seuraa
Omat fiilikseni ovat edelleen korkealla ja aion jatkaa Crossfit –harjoittelun parissa myös tulevaisuudessa. Ainoa takaisku matkan varrella oli kokeilutunnin jäljiltä äitynyt akillesjännetulehdus. Lajia tai tuntia siitä ei tosin voi syyttää, sillä itsepähän lenkkeilin ja laiminlöin lihashuoltoa pienestä kivusta huolimatta. Positiivisia asioita sen sijaan voisin listata läjäpäin. Tässä pieni lista niistä:

·         Erinomaiset sekä tosiaan täydentävät valmentajat Essi ja Antti (aina paikalla salin ollessa auki!)

·         Hyvä kurssifiilis ja kannustava meininki

·         Hyvin tuotteistettu ja koukuttava treenimetodi

·         Perustellut ja liikkuvuuttakin parantavat suoritustekniikat

·         Hyvät ja lajiin personoidut tilat (mukavan karu miljöö)

·         Uusien liikkeiden ja liikesarjojen oppiminen

·         Liikkeiden skaalausmahdollisuus omia kykyjä vastaavaksi

·         Monipuoliset ja hyvät treenivälineet (omana suosikkina vatsalauta ja viha-rakkaussuhde kuntopalloon)

·         Koko kehoa ja suorituskykyä kuormittava laji = Monipuolisuus!

·         Kokonaisvaltaisuus: Lihaskunto, kestävyys, liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio…

·         Suunnitelmallisuus: jokainen treeni on osa pidempijänteistä treenisuunnitelmaa

·         Pieni kisahenkisyys oman itsensä ja muiden kanssa

·         Haasteellisuus ja innokkaimmille mahdollisuus kilpailemiseen
 
Kilpailuhenkisyys ei ollutkaan lopullisesti kuopattu

Ensimmäisellä treenikerralla tehty testiliikesarja toistettiin On-Ramp –kurssin viimeisellä kerralla. Jokainen ryhmäläisistämme paransi tulostaan kuukauden treenien ansiosta roimasti, jotkut jopa useita minuutteja. Itselläni kehitystä edelliseen testikertaan kertyi reilut puoli minuuttia kun alussa ja lopussa soudettuun 250 metriin lisättiin kolme sarjaa (15-12-9) syväkyykkyjä, rengasleukoja ja etunojapunnerruksia. Viiden sakkopunnerruksen saattelemana aikaa kului 4:13 min, joten seuraava tavoite voisi olla vetää setti läpi kuukauden päästä alle 4 minuuttiin. Kilpailuhenkisyys ei siis ollutkaan ihan kuopattu ominaisuus. Nyt kuitenkin salille vääntämään ihan peruspunttia, pienillä toiminnallisilla hyöstöillä maustettuna tietenkin...

Kuva: Tehokas treeni puolessa tunnissa (L. Seppänen, M. Paunonen: Docendo.2011)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti