maanantai 10. syyskuuta 2012

Henkilöbrändinä Kahvakuulamies


Kahvakuulaharjoittelun maallikkosaarnaaja, kuulahullu, mies joka on kuulasta sekaisin... Tuomo Kilpeläinen on se mies. Mies, joka tunnetaan omaa nimeään paremmin Kahvakuulamiehenä. Millaisia mietteitä miehellä on itsellään henkilöbrändistään sekä julistautumisestaan kahvakuulaharjoittelun sanansaattajaksi. Kysytään sitä Tuomolt.... Kahvakuulamieheltä itseltään.

1. Miten Sinusta tuli Kahvakuulamies?

Se tapahtui oikeastaan sattumalta. Kun aloitin työt Trainer4Youlla vuonna 2010 laitoin ensi töikseni muille tiimiläisille esittäytymisviestin sähköpostiin. Allekirjoitin viestin nimellä Kahvakuulamies ja se oli sitten siinä. Tavatessani omaa porukkaa ja asiakkaita kentällä, oli kaikille jo itsestään selvää, että minä olen se Kahvakuulamies.

2. Oletko rakentanut henkilöbrändiäsi tietoisesti? Miten?

Suurelta osin henkilöbrandin rakentaminen on ollut tiedostamatonta, mutta kyllä montaa kohtaa toiminnassa on suunniteltukin. Olen pyrkinyt rakentamaan Kahvakuulamiehestä koko kansan kuulainnostajaa. Positiivista lajin eteenpäin viejää, joka innoistaisi lottokansaakin lajin pariin. Toimimisen tason olen pyrkinyt pitämään sillä tavalla matalana, että ohjeisiini ja koulutuksiin olisi mahdollisimman helppo tulla ja taitotasosta riippumatta ihmiset kokisivat oppivansa kanssani. Koulutukset, valmennukset, luennot, kirjat sekä verkkokauppa ovat olleet osa tuotteistusta sekä asiantuntijaksi julistautumista.

3. Mitkä ovat mielestäsi suurimmat syyt läpilyöntiisi ja tunnettavuuteesi?

Uskon että kanssani kahvakuulaan tarttuneet ihmiset ovat oikeasti saaneet tartunnan Kahvakuulamiehen Kuulahulluudesta. Joku kirjoitti netissä Kahvakuulalla kuntoon -kirjasta arvioinnin ja sanoi minun olevan "Kahvakuulaharjoittelun maalikkosaarnaaja". Minusta se oli kauniisti sanottu!

Iso mies vaahtoaa puhumasta kahvakuulasta ympäri maata ja luottaa omaan asiaansa päivästä toiseen. Kai se on vaan kova työ, joka tähän on vienyt. Toki myös medianäkyvyydellä, koulutustoiminnalla sekä yrityksen valtakunnallisella markkinointityöllä on oma roolinsa tunnettavuuden rakentamisessa.

4. Miten aiot vaalia ja kehittää henkilöbrändiäsi jatkossa?

Kahvakuulamies ja aikoo jatkaa valitsemallaan tiellä. Hyviä koulutuspäiviä ja yritysliikuntatapahtumia pitää pystyä tekemään joka päivä. Kahvakuulaharjoittelu on huikean hieno tapa liikkua ja minä haluan kertoa siitä kaikille.

5. Millaisia ohjeita antaisit henkilölle, joka haluaisi enemmän tunnettavuutta ja asiantuntijaimagoa?

Markkinointikonsultti Ville Tolvanen kysyi minulta joskus Missä treenaat? Minä vastasin takapihalla. Ville sanoi että tästä lähtien menet aina Rotuaarille! Minusta tähän ohjeeseen kiteytyy paljon. Vaikka en vielä ole Rotuaarilla treenannutkaan, niin kyllä sinne pitää mennä missä on ihmisiä. Minulle esimerkiksi valtakunnalliset KKI-kiertueet ovat olleet jälkikäteenkin ajateltuna todella tärkeitä. Olen treenannut kahvakuulalla esimerkiksi Narikkatorilla! Ja varmasti tärkeätä on tajuta myöskin oman osaamisen rajallisuudet. Kehumalla muita teet itsestäsi paljon paremman.

6. Uskotko, että kuntoliikunta-alan henkilö voi saavuttaa urheilutähden aseman idolina?

Vaikea kysymys. Siihen ainakin uskon että kuntoliikunnan pariin tarvitaan kiinnostavia ilmiöitä ja henkilöitä myös jatkossa. Oma lapseni oli viikonloppuna katsomassa Sotkomon Jymyn juhliin päättynyttä pesisfinaalia ja nyt pitäisi kuulema saada oma pesäpallomaila. Kyllä liikunta-alan toimijoiden pitää villitä aikuisväestöä ihan samalla tavalla.

7. Mitkä koet henkilöbrändäyksen suurimmiksi uhiksi?

Olen vähän odotellut missä vaiheessa joku tulee sanomaan minun toiminnan olevan naurettavaa pelleilyä. Vielä noita kertoja ei ole kovin montaa eteen tullut. Yksi mieleenjäävistä oli liikunta-alalla itsekkin toimiva nuorimies, joka tuli moneen kertaan kyselemään, mikä kahvakuulatyyppi minä oikein olinkaan. Tarjosi vaihtoehdoksi esimerkiksi Kahvakuulakeijua. Tämä tapahtui, kuten arvata saattaa, öiseen aikaan voimajuoman vaikutuksen alaisena. Varmasti jotakuta Kahvakuulamies naurattaa mutta pääasia tietysti on, että Kahvakuulamies herättää jonkinlaisia tunteita.

8. Mitkä taas onnituneen henkilöbrändäyksen parhaiksi puoliksi?

Omalla kohdallani koen, että minun ei ole tarvinnut tehdä mitään isompaa eroa Kahvakuulamiehen ja Tuomon välille. Olemme yhtä ja samaa brändiä. Paras puoli Kahvakuulamiehessä on ehdottomasti se, että millään tapaa liikunta-alaa seuraamaton ihminenkin hoksaa heti Kahvakuulamiehestä kuullessaan mistä oikein on kysymys. Miehestä joka on sekaisin kahvakuulasta.

Kahvakuulamiehen reissukalenteri:
 
AjankohtaPaikkaKoulutuksen nimi
14.09.2012 klo 09:00 - 16:00Lahti, ForeverTrainer4You Kahvakuulakoulu
21.09.2012 klo 09:00 - 16:00Rovaniemi, SantasportTrainer4You Kahvakuulakoulu
22.09.2012 klo 10:00 - 17:00Oulu, VoimalaTrainer4You Kahvakuulakoulu
28.09.2012 klo 10:00 - 17:00Jyväskylä, Kuokkalan GraniittiTrainer4You Kahvakuulakoulu
30.09.2012 klo 09:00 - 16:00EspooTrainer4You Kahvakuulakoulu
31.10.2012 klo 09:00 - 16:00Kuopio, RauhalahtiTrainer4You Kahvakuulakoulu
01.11.2012 klo 09:00 - 16:00JoensuuTrainer4You Kahvakuulakoulu
02.11.2012 klo 09:00 - 16:00Savonlinna, Gym42Trainer4You Kahvakuulakoulu
03.11.2012 klo 09:00 - 16:00Parikkala / Kirjolan kouluTrainer4You Kahvakuulakoulu
14.11.2012 klo 09:00 - 16:00Eerikkilän urheiluopistoTrainer4You Kahvakuulakoulu
22.11.2012 klo 09:00 - 16:00VaasaTrainer4You Kahvakuulakoulu
23.11.2012 klo 09:00 - 16:00Tampere, GoGo ParkTrainer4You Kahvakuulakoulu
25.11.2012 klo 09:00 - 16:00Helsinki, OtaniemiTrainer4You Kahvakuulakoulu
13.12.2012 klo 09:00 - 16:00Urheiluopisto KisakeskusTrainer4You Kahvakuulakoulu
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti