keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Personal training on tunnebisnestä

Satuin katselemaan maikkarin aamulähetystä ja korvaani särähti sana tunnebisnes. Ajattelin ensin, että mitä yhteistä on TEKESillä ja tunteilla? Olemmehan tottuneet jotenkin ajattelemaan rahoitusmaailman perustuvan tarkasti laskelmoituihin liiketoimintasuunnitelmiin ja budjetteihin. 

Jos marssisin uutena yrittäjänä hakemaan tukea yritystoiminnan starttiin tai laajentamiseen, voisiko liiketoimintasuunnitelma perustua tunteisiin? Tuskin! Tai ainakaan se ei olisi ihan perinteisin tapa ajatella kasvua, vai mitä?

Olin hetken ajan täysin tyrmistynyt. Ohjelmassa puhuttiin vakavailmeisinä siitä, että yritysten pitäisi markkinoida itseään ja hakea kasvua tunteiden kautta. Pian kuitenkin ymmärsin, miksi Suomen insinöörilähtöinen vienti ei vedä ja miksi persona l training –palveluiden vaikuttavuus jää usein turhan laihaksi. 

Ajatus – Tunne – Toiminta

Mitä sinulle tulee mieleen brändistä nimeltä Harley Davidson? Muistatko Camel boots - mainoksen länkkärin, joka savuke suupielessään kulkee omia polkujaan?
Molempien mainosten herättämä mielikuva on tunne vapaudesta - rajattomasta vapaudesta. 

Fiilis, jonka mainos mielikuvallaan aiheuttaa, tuntuu koko vartalossa. Erityisesti käsivarsissa ja rintalihaksissa. Pääsen helposti fiilikseen tuon mielikuvan herättämän tunteen kautta. Voisin vain jäädä hetkeksi  fiilistelemään. Päätän kuitenkin ottaa mielikuvan rinnalle tyypillisen personal training –palveluesitteen. No, huh huh! Kylläpä fiilikset ammuttiin alas kerta heitolla.

Jatkan ajatusleikkia miettimällä, millaiset konseptit toimivat liikunta-alalla. Mieleeni tulee heti muutama menestyjä, nimitäin Kahvakuulahulluus ja Les Mills -ryhmäliikuntakonseptit. Molempia konsepteja miettiessä houkuttelevuuden ydin ei  perustu pelkästään tieteelliseen faktaan niiden kuntoa kehittävästä erinomaisuudesta.  Itse asiassa mieleen tulee hetkessä useita vähintään yhtä tehokkaita ja kokonaisvaltaisia treenimetodeja, välineitä sekä tuntimuotoja. 

Liikkeistä fiiliksiä vai fiiliksistä liikettä?

Tyypillisesti Personal training –valmennus pyrkii tarjoamaan avaimet käteen -ratkaisun pyrittäessä parempaan fyysiseen kuntoon. Lopputuote koostuu siis keinoista ja menetelmistä, joilla edistetään asiakkaan omatoimisuutta. 

Oletko koskaan miettinyt sitä, kuinka suuri ero on menetelmillä sekä ohjeilla (harjoitusohjeet, ruokapäiväkirjat) verrattuna tunteisiin, jotka johtavat toimintaan? Tarjoammekin lähes poikkeuksetta aina ratkaisuja  toimintaan tunteiden merkitystä väheksyen. Päätöksenteon prosessi pohjautuu kuitenkin aina ensin ajatukseen (kiinnostaako treenarin antamat ohjeet vai ei), sen jälkeen tunteeseen (kuinka hyvän fiiliksen saan osallistumisesta toimintaan) ja vasta sen jälkeen toimintaan, joka syntyy tunnevaikutuksen seurauksena.

Liikkuminen ja liikunta ovat ensisijaisesti kehollista toimintaa, johon kuitenkin mieli ja tunteet vaikuttavat. Olemme liikunta-alan ammattilaisina usein enemmän toiminnan kuin tunteiden ammattilaisia. Kaupat tehdään kuitenkin lähes aina tunteella ja "ostopäätöksestä" se on kyse sohvan ja liikuntatuokion välistä houkuttelevuuttakin puntaroitaessa. Tehdään kunnon kohentamisesta yhdessä liikuttavampaa ja Personal trainingista houkuttelevampaa. 

Tunteikkaita valmennus –ja treenihetkiä,

Lasse Seppänen
Vierailijakirjoittaja Lasse Seppänen on Trainer4You:n koulutuspäällikkö sekä Personal trainingin Grand old man. 

Kuva: Trainer4You -arkisto, Arto Pesola

2 kommenttia:

  1. Hassua, ja minä olen ajatellut nimenomaa PT:n tunnebisneksenä :) Haavekuvien myyntiä ja sitten tietenkin niiden toteuttamista.

    VastaaPoista
  2. Hei Katja,

    Ja kiitos kommentistasi!

    Uskon, että kovin moni ajattelee Personal trainingin tunnebisneksenä. Valitettavasti se jää usein ajattelun tasolle. Kompastuskivi on usein se, että mielikuvia yritetään synnyttää sanoilla ja teksteillä vaikka visuuaaliset ja tunnetoiminnan keinot olisivat paljon vaikuttavampia. Uskon myös, että kyse ei ole siitä, etteikö "ongelmaa" tunnisteta. Tunteisiin perustuva toiminta vaatii rohkeutta. Itsensä likoon laittamista. Ja sitten olisi vielä hyvä muistaa, että tunneyhteys pitäisi siirtyä myös asiakkaaseen eikä pitää tunnetta omana tietona :)

    Kiva kuulla Katja, että sinun lähtökohtana on tunnevalmennus. Tee siitä erityisen näkyvää ja kuuluvaa. Se varmasti kantaa vielä pitkälle.

    Tsemppiä ja kiitos vielä kerran kommentista.

    T: Lasse

    VastaaPoista