perjantai 28. kesäkuuta 2013

Istumisen taivas ja helvetti



On taivaallista lysähtää sohvalle raskaan työpäivän jälkeen. Mehut on väännetty tyhjiin näyttöpäätteen ja työtuolin puristuksessa. Istuminen saa kuitenkin aikaan helvetillistä tuhoa kehossamme, jos sen määrä ylittää kohtuuden. Ja ylittäähän se – valtaosalla meistä. Istumme nykyään enemmän kuin nukumme (ka 7,7 h), keskimäärin 9,3 h vuorokaudessa.
Taivas lyö tulta
Ei istumisessa itsessään mitään pahaa ole. Kunhan sen kesto ei yhtäjaksoisesti kestä juuri puolta tuntia kauempaa. Fyysisen aktiivisuuden ja sopivan kuormituksen jälkeen istuma-asento antaa lepohetken tuki- ja liikuntaelimistölle, mutta päivän istumisen jälkeen sohvalle lysähtäminen johtaa sen sijaan totaaliseen rapautumiseen.
Istuminen on iskeeminen olotila. Osa kehosta rapautuu liian vähäisen ja osa liiallisen staattisen kuormituksen seurauksena. Ongelmaan on periteisesti puututtu istuma-asentoa tukemalla ja kuormitusta vähentämällä. Jibii! Sehän se vasta ratkaiseekin ongelman, jonka perimmäinen luonne on kokonaisaktiivisuuden dramaattinen väheneminen.
Helvetti soikoon
Istuminen lamauttaa aineenvaihdunnan, lomauttaa asentoa ylläpitävät lihakset työtehtävistään ja keikauttaa hormonitoiminnan mikkihiirivaihteelle. Istuminen rutistaa nivelet ja välilevyt kuiviksi sekä haperoittaa luut altistumaan osteoporoosille. Istuminen kerryttää rasvaa sisäelinten ja verisuonten seinämiin sekä nahan alle – tiedät kyllä minne. Istuminen vaikeuttaa keskittymistä, oppimista ja jopa vaikuttaa aivojen rakenteeseen epäedullisesti. Uskotko jo vai jatkanko vielä? Istuminen ei tee hyvää kellekään, jos annos karkaa käsistä työtuolin, sohvan, auton istuimen sekä erinäisten ruutujen lumoissa.
Ratkaisuna luomuliikunta
Urheilu ei ratkaise ongelmaa isossa mittakaavassa. Edes aktiivinen kuntoliikunta ei toimi tässä tapauksessa. Ratkaisu löytyy luomuliikunnasta, joka tarjoaa mahdollisuuden istumisen sekä passiivisuuden vastustamiseen missä, milloin ja lähes miten tahansa. Ei siis välttämättä tarvita lenkkareita, tuulipukua, sykemittaria tai kuntokeskusjäsenyyttä. Tarvitaan vain oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta, luovuutta ja liikettä. Jokainen askel on eteenpäin ja jokainen toisto lasketaan.
Täydellisyys on kirosana
Mielikuva täydellisestä vartalosta vie meitä entistä kauemmaksi tavoitteestamme. Hieman parempi riittää tällä erää. Ota ensimmäinen askel kohti parempaa terveyttä, hyvinvointia sekä aktiivisempaa elämäntapaa ja liity luomuliikkujien heimoon: http://www.fitrakauppa.fi/product/4/luomuliikunnan-vallankumous



Liikuntaa tarvitaan kuntoreservin kohentamiseksi, mutta aktiivisuus on hyvinvoinnin elinehto. Aktiivista arkea toivottaen,
Treenarisi Riku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti