tiistai 16. heinäkuuta 2013

Pikaruoasta pikaliikuntaan

Ihmismieli on oikukas, heikko ja lankeavainen. Se ehdottelee juonitellen helpointa, nopeinta ja nautinnollisinta tietä. Se tottelee tunnetta järkeä hanakammin. Ei malttia, työtä eikä vaivannäköä, vaan kaikki, minulle, heti, nyt!

Pikaruoka on houkuttelevaa. Ei odottelua, ei turhaa näpertelyä… Kaksin käsin vaan ääntä kohti ja vatsa täyttyy tuota pikaa.

Vaikka järki sanoo muuta, on helppoa sortua uppopaistetun, suolalla kyllästetyn, sokerissa hunnutetun ja rasvalla kiillotetun houkutuksen uhriksi. Nopea toimitus ja nautinto ajavat terveyttä edistävämmän, hitaamman ja vaivalloisemman ratkaisun edelle. Jokainen suupala voikin olla kunnianosoitus tai mielenosoitus kehollesi. Pikaruoka menee mielenosoituksen piikkiin: Se ei tarjoa hyvää energiaa, suojaavia ravintoaineita, rakentavia proteiineja ja terveyttä edistäviä aineksia. Se tarjoaa nopean nautinnon - ja hitaan kitumisen!

Pikaruoka on saanut rinnalleen pikaliikunnan, oikotien veistettyyn vartaloon ja supersankarin suorituskykyyn. Tämä luvataan nyt entistä nopeammin, helpommin ja vakuuttavammin. Ainoastaan 20-30 minuuttia, eikä edes päivittäin ja pian saat paistatella päivää rasvattomampana, terveempänä ja suorituskykyisempänä kuin koskaan. Unohda se kävely, jos voit juosta ja jos voit juosta, niin loiki nyt hyvä ihminen ylämäkeen. Se on paljon tehokkaampaa. No pain, no gain – ei tuskaa ei tuloksia!

Pahoittelen, jos murran unelmasi. Otan osaa jos tuotan pettymyksen ja myötäelän tuskassasi, jos koet tämän luettuasi tehneesi turhaa työtä. Sitä se ei kuitenkaan ollut, sillä jokainen askel lasketaan. Niin juoksu-, kuin kävelyaskelkin, niin loikka kuin lonniminen, niin spurtti kuin laahustaminenkin. Silti sanon sen suoraan: Mitään hyvää elämässä ei saavuteta ohituskaistalla. Ei ainakaan parempaa terveyttä ja kuntoa!  

Lyhyt ja maksimaalisen tehokas harjoittelu sopii toisille, mutta toisille ei. Ja ne toiset, joille se sopii, ovat hyväkuntoisia, aktiivisia ja urheilullisia ihmisiä. Ja ovat aina olleet. Ja ne toiset, joille se ei sovi, ovat keski- ja huonokuntoisia, ei niin aktiivisia ja urheilullisia. Ja ovat ainakin ennen olleet.

Terveyden, hyvinvoinnin, suorituskyvyn ja painonhallinnan perusta on hidas liikunta - ja hidas ruokavalio. Siis sellainen liikunta, joka suoritetaan pitkään ja nautiskellen, ilman sen suurempaa kiirettä minnekään. Se edellyttää työtä, tekemistä ja ponnistelua pitkin päivää. Ei vain hetken spurttaamalla, vaan aina kun on mahdollisuus, hitaasti kiiruhtaen. 

Samoin on ruokavalion laita. Se edellyttää malttia valinnoissa, valmistuksessa ja sulattelussa. Se vaatii järkeviä, houkutukset selättäviä ratkaisuja sekä töitä jo kaupassa, pöydässä ja syvällä suolistossa. Mikä nopeasti tulee, se viheltäen menee.

Älä ymmärrä väärin. Nopea ja tehokas liikunta voi tuottaa hyviä tuloksia. Mutta vain jos olet hyväkuntoinen, arjessasi aktiivinen ja taidollisesti osaava liikkuja. Jos taas et ole, älä ota paineita. Saat nauttia vielä hetken hitaasta, rauhoittavasta ja mielihyvää tuottavasta liikkumisesta. Kaikki aikanaan…

Pikavipeistä varoitellen,


Rikusi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti