perjantai 9. elokuuta 2013

Tulisiko sinusta hyvä brändi?

Brändi on vakiinnuttanut paikkansa liikkeenjohdossa ja liike-elämässä jo vuosia sitten. Brändi on organisaation, tuotteen tai palvelun ominaisuuksista, toimintamalleista ja kaikesta esilläolosta syntyvä merkitys, joka erottaa muista vastaavanlaisista toimijoista.

Harvoin kuitenkin mietimme, miksi valitsin Puman tossut Adidaksen sijaan – tai päinvastoin. Tunnen monta brändiuskollista – sellaista, joka ostaa yhä uudestaan itselleen saman valmistajan  tuotteita, koska ne merkitsevät hänelle jotakin.

Tämä on juuri brändin idea. Se helpottaa meitä tekemään valintoja. Se herättää meissä tunteita – oli se tunne sitten innostus, intohimo tai varmuus. Mutta oletko koskaan ajatellut, että sinusta voisi tulla oman alasi vahva ja hyvä brändi? 


Henkilöbrändien (Personal Branding) rakentaminen on tuttua kansainvälisessä viihdemaailmassa ja liike-elämässä, mutta kyllä se sopii niin liikunnan ammattilaiselle, asianajajalle kuin insinöörillekin.

Brändiresepti

Miksi et siis liikunnan ammattilaisena rakentaisi itsestä brändiä? Ja nyt en tarkoita Madonnaksi tai oman alasi Rock-tähdeksi ryhtymistä, joka kuuluttaa näyttävästi erinomaisuuttaan ympäri kaupunkia.  Hyvä henkilöbrändi rakentuu asiantuntijan omista vahvuuksista ja niiden korostamisesta päivittäisessä työssä, asiakaspalvelussa ja kommunikoinnissa.

Personal trainerin oman henkilöbrändin resepti on yksinkertainen – pohjalle reilusti osaamista, mukaan näkemystä ja ravistetaan omalla persoonalla. Lopputuloksena syntyy lupaus siitä, mitä sinut valitsemalla saa – parempia tuloksia, tukea elämän muutokselle vai jotakin muuta. 



Korosta vahvuuksiasi!

Harva on seppä syntyessään. Vahva osaaminen syntyy taidoista, tiedoista ja kokemuksesta. Kaikkien alojen erityisasiantuntijoita ei ole olemassa. Kukaan ei voi osalta ja hallita kaikkea. Se, joka niin sanoo, valehtelee tai omaa ylisuuren käsityksen itsestään. Valitse omasta osaamisesta vahvin alueesi – oli se sitten jokin yksittäin liikuntalaji tai ohjausmuoto – ja kommunikoi se. 


Valitse filosofiasi!

Vahva ja kokenut asiantuntija omaa näkemyksiä ja mielipiteitä omasta alastaan. Missään asiassa ei ole vain yhtä totuutta. Sinulla on varmasti oma näkemyksesi terveys- kunto- ja urheiluliikunnasta. Jokainen liikunnan ammattilainen omaa mielipiteen painonhallinnasta, ravitsemuksesta ja liikunnasta. Kun olet oman näkemyksesi valinnut, niin kommunikoi se asiakkaillesi selkeästi. Silloin he tietävät, sopiiko sinun filosofiasi juuri heille. 


Ole oma itsesi!

Jokainen meistä on oma persoonansa. Yksi viihtyy parrasvaloissa, toinen taas taustalla. Asiantuntijuus voi olla tarttuvaa ja vahvaa energiaa. Se voi olla monipuolista ja laaja-alaista tietämystä. Vahvan henkilöbrändin ei tarvitse olla julkisuuden parrasvaloja rakastava ekstrovertti. Ole rohkeasti oma itsesi. Anna persoonasi puhua niin kahdenkeskisissä asiakastilanteissa tai julkisissa esiintymissäsi. 


Lupaa sellaista, mikä on totta!

Nyt meillä on siis henkilöbrändin elementit kasassa. Osaamisesta, filosofiasta ja persoonastasi syntyy vahva ja selkeä kokonaisuus. Se, miten sen kerrot asiakkaillesi ja muille sidosryhmillesi muodostaa bränditarinasi. Kiteytä se yhdeksi selkeäksi lupaukseksi. Ja muista, että lupaukset täytyy aina lunastaa. Eli valitse sellainen asiakaslupaus, jonka pystyt lunastamaan – oli se sitten parempi mieli tai kovemmat tulokset. 


Mika  Nevalainen, Liikuttavia ajatuksia -blogin vierailijablogisti, on liikunta- ja kuntoilujulkaisuihin ja sisältöihin keskittyneen Fitra Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja. 
Nevalaisella on noin 20 vuoden kokemus markkinoinnin, myynnin ja median asiantuntija- ja johtotehtävistä. Hän on aikaisemmin työskennellyt kahden markkinoinnin suunnittelutoimiston, viestintätoimiston ja hyvinvointimediayhtiön toimitusjohtajana sekä pörssiyhtiön viestintäjohtajana. 
Nevalaisen tavoitteena on oppia nauttimaan matkanteosta eikä ainoastaan maaliin tulosta niin elämässä kuin jokapäiväisessä arjessa.


http://www.linkedin.com/profile/view?id=112115828&trk=nav_responsive_tab_profile






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti