perjantai 13. syyskuuta 2013

Hymyllä saa anteeksi

Vietettiin eilen jälkikasvun kanssa leffailtaa. Suunnattiin autonnokka kohti Makuunia ja sinne päästyämme ryhdyttiin arpomaan sopivaa, yhteistä elokuvaa 6-, 12- ja +40 –vuotiaalle kohdeyleisölle. Se löytyi melko helposti pienen sovittelun jälkeen. Keppi, porkkana ja lievä lahjonta johdattivat meidät karkkihyllyn jälkeen leffakirjaston kassalle.

Aurinkoenergiaa

Siellä meitä odotti työpari, joista vakavammalla naamalla meitä palveli selvästi esimiesaseman saavuttanut nuori nainen sekä nauravaisempi harjoittelija. Jälkimmäinen selvästi vielä opetteli käytäntöjä ja järjestelmiä, mutta asiakaspalvelijana oli jo valmista kauraa. Vaikka lähes kaikki käytännöt olivat totaalisesti  hakusessa, oli katsekontakti, hymy ja meidän huomioimisemme asiakkaina jotain todella ainutlaatuista.Tuntui poikkeuksellista tuntea itsensä huomatuksi, hymyn arvoiseksi ja yksilöllisesti tärkeäksi

Viihdyttävää mokailua

Esimiehen kulmat kurtistuivat entisestään palvelutilanteen edetessä, kun kaikki ei toteutunut teknisesti täydellisesti. Harjoittelijan hymy, huomio ja yksilöllinen palvelukokemus sen sijaan korostuivat sitä voimakkaammin mitä pahemmin hän mokaili ja järjestelmät tökkivät. 

Lopulta, sain kun sainkin elokuvat, karkkipussit ja kuittien asiakaskappaleet käsiini valloittavan hymyn, sydämen sulattavan pahoittelupyynnön sekä aurinkoisen viikonlopuntoivotuksen kera. Esimies sen sijaan katseli varpaitaan ja rypisti kuittini vastakappaleen tiukasti nyrkkiinsä. 

Syypää mun hymyyn

Vaikka itse tuote ja sen laatu useimmiten ratkaisee, on myös palvelukokemus todella tärkeä. Ostamisen helppous, sujuvuus ja nopeus korostuvat nykyisin paljon, mutta mikään ei voita fiiliksen merkitystä. Hymy, ystävällisyys ja huomio antavat paljon anteeksi muiden osatekijöiden tökkiessä. Ja kun kaikki muutkin palaset ovat kunnossa, kruunaa hymy palvelukokemuksen ja koukuttaa ostamaan jatkossakin.

Siinä vasta asiakaspalvelija minun Makuuni,

:) Riku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti