maanantai 2. joulukuuta 2013

Painonpudottajan sudenkuopat

Tiesitkö, että ihminen taistelee jopa 40 %:a valveillaoloajastaan erilaisia houkutuksia vastaan? Ei siis ihme, että painon pudottaminen on niin hankalaa. Oheiset painonpudottajan sudenkuopat on kuitenkin ylitettävissä ravintovalmennuksen uranuurtajan Mikko Rinnan neuvoin.

1. Makean mieliteko

Makeanhimon taustalla ovat usein:

1. Liian vähäinen energiansaanti edellisellä aterialla tai pidemmällä aikavälillä
  • Pohdi voitko lisätä pääaterioille hieman enemmän ruokaa - erityisesti kuitua ja proteiinipitoisten ruokien määrää.
2. Opittu tapa
  • Mieliteolla on elinkaari. Kun seuraavan kerran mieliteon tarve yltyy, anna sen mennä ohi. Noin 15 minuutin jälkeen mieliteon voimakkuus alkaa hävitä. Kun muutamaan kertaan et alistu mieliteolle, laantuu se kokonaan.
3. Tietty ärsyke laukaisee mieliteon
  • Tämä voi olla televisiomainos, ruuan näkyvillä olo tai tilanne, jossa kyseistä ruokaa tulee syötyä, kuten iltapäiväkahvit. 
  • Pyri ymmärtämään mieliteon tunteen taustat. 
  • Älä osta mieliteon kohdetta kotiin tai pidä sitä näkyvillä.
 2. Liian suuret annoskoot

Opettele tuntemaan kylläisyytesi:
  • Arvioi esimerkiksi ruokailun jälkeen kylläisyytesi asteikolla 1-10 (1=huutava nälkä, 10=tätä täydempi en voisi olla).
  • Kylläisyyden tunne kehittyy hitaasti - rauhoita siis syömistä. Pureskele huolellisesti ja laske vaikka aterimet välillä lautaselle.
  • Jos haet lisää, santsaa samoja ruokia monipuolisesti. Valitse erityisesti tuotteita, jotka tuovat kylläisyyttä, mutta eivät pajoakaan energiaa.
  • Joskus ihmiset kokevat syövänsä suuria määriä aterioilla, mutta aterian energiamäärä ei todellisuudessa ole liian suuri. 
    • Laske ateriasi kalorimäärä (esim. kalorilaskurin avulla) ja suhteuta se kokonaisenergian tarpeeseesi.
 3. Saatavilla olemisen kiusaus


Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:
  • Milloin olen viimeksi syönyt?
  • Voiko minulla olla todella nälkä?
  • Tiedosta ärsyke, joka laukaisee syömisen
  • 'Jos kyseessä on mieliteko niin muista, että mieliteolla on oma elinkaarensa.
 4. Runsas alkoholin käyttö
  • Jos alkoholin käyttö on päivittäistä, rajoita käyttö aluksi parille päivälle viikossa.
  • Jos alkoholia tulee käytettyä runsaita kerta-annoksia, mieti miten voisit vähentää annosten määrää?
 5. Tunnesyöminen


Syöminen vaikuttaa mielialoihin:

  • Mielen ollessa ”musta”, lisääntyy pyrkimys vaikuttaa mielialaan syömällä.
  • Pyri hakemaan lohtua tai palkintoa muusta kuin syömisestä.
 6. Protestisyöminen

Olen kohdannut asiakkaita, jotka syövät vastoin ohjeita siitä syystä, että osoittavat tällä itsemääräämisoikeutta.
  • Tiedosta tämä ja löydä itsellesi sopiva ruokavalio.
  • Jos haet apua ammattilaiselta niin kerro, että haluat itse päättää millaista dieettiä tai mitä ohjeita noudatat.
Asiantuntijana: Mikko Rinta - Ravintovalmennuksen uranuurtaja

Mikko Rinta toimii Trainer4You:n ravitsemusyksikön johtajana ja vastaa Trainer4You Ravintovalmentaja -koulutuksesta. Pohjakoulutukseltaan Mikko on terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti. 

Kliinistä ravinto-ohjauskokemusta Mikko on hankkinut toimimalla ravitsemusterapeuttina mm. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja Kuntoutumiskeskus Kunnonpaikassa Siilinjärvellä. Lisäksi Mikko on tehnyt personal trainerin töitä Trainer4You:ssa.

Mikko kirjoittaa aktiivisesti artikkeleita sekä matkustaa luennoimassa ympäri Suomea, vieden energistä ravitsemussanomaa eteenpäin kaikelle kansalle. Asiantuntijatehtävien lisäksi Mikko tekee myös käytännön ravintovalmennustyötä kartuttaen näin näkemystään kenttätyön vaatimuksista.

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Treenaa terve ja timmi vatsa (Fitra Oy: 12/2013)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti