perjantai 4. kesäkuuta 2010

Kehon ikä –mittaus: miellyttävä kokemus ja huojentava tuomio

Harvemmin tulee enää jännitettyä mitään kovinkaan paljoa. Ainakaan liikkumaan lähtemistä. Nyt tilanne oli toinen. Syke oli valmiiksi parikymmentä lyöntiä normaalitilaa korkeammalla ja verenpainekin reagoi pieneen testijännitykseen. Itsehän minä verta nenästäni olin kaivanut, ku olin luvannut julkistaa kehon ikäni ja vieläpä seurantaprojektin muodossa omat ponnisteluni paremman kunnon, terveyden ja olon eteen.

Odotin kohtalotoveriani Liikuntakeskus Hukan aulassa. Koetin istua aloillani, mutta ei se onnistunut. Kävelin ympäri aulaa ja katselin kelloa. Varttia vaille aamuyhdeksän, kuten olimme sopineetkin, käveli Mike rentona kuten tavallista sisään pääovesta. Koetin itsekin näyttää rennolta ja heittää läppää, mutta oli se aika väkinäistä. Neuvoin Miken pukuhuoneeseen ja jäin odottelemaan entistä rauhattomampana.

Kun treenikledjut oli vaihdettu, kierrätin Mikeä upeissa Hukan tiloissa, josta suuntasimme matkamme Trainer4You:n hyvinvointiasemalle. Seppäsen Lasse otti meidät leppoisan rauhallisella otteella vastaan ja täyttelimme ensin testiin saapuvan ennakkokyselyn. Jo se herätti ajattelemaan oman arjen passiivisuutta: Sisältääkö työsi fyysisiä ponnisteluja: No ei! Kuinka paljon käytät aikaa arki- ja kuntoliikuntaan viikottain: No liian vähän!

Kyselyn täytettyämme, mitattiin meiltä verenpaine. Yläpaineeni oli hieman koholla, osittain testijännityksen, mutta varmasti osittain rankan kevään johdosta. Verenpainemittausta seurasi kehonkoostumuksen analyysi sähkönjohtuvuuteen kehossa mittaustuloksensa perustavalla Tanita MC-180 MA kehonkoostumusanalysaattorilla. Tämän jälkeen sujautimme sykemittarin lähetinvyöt päällemme ja nousimme kuntopyörän selkään fillaritestiä polkemaan. Testimalli oli miellyttävä: Kevyesti liikkeelle ja kahden minuutin välein pieni vastuksen lisäys. Polkea piti 70 kampikierrosta minuutissa ja ohjeeksi annettiin polkea niin pitkään kun kierroslukua kykenee pitää yllä. Minulla matka loppui 16 minuuttiin, kun Mike paineli naama peruslukemilla lähes 20 minuuttia.

Fillaritestin jälkeen oli vatsalihasten toistotestin vuoro. Minuutin ajan tuli tehdä vatsarutistuksia kädet reisiä pitkin kohti polvia liuúttaen. Testiliike oli tiukka, mutta itse asiassa melko miellyttävä. Liike tuntui siellä missä piti ja pysyä kasassa koko minuutin ajan. Ei tarvinnut tehdä istumaannousuja, vaan riitti, että yläselkä ja hartiat irtosivat lattiasta ja sormenpäät osuivat polvilumpioon. Vatsalihastestin jälkeen mitattiin etutaivutusnotkeutta kolmella suorituksella Kehon ikä –mittauslaitteeseen integroidulla liikkuvuuskapulalla.

Lopuksi testattiin vielä yläraajojen voimaa hauiskääntötestillä, jossa seistiin voimalevyllä ja käännettiin kapulaa hauiskäännön omaisesti ylöspäin. Testiliike oli staattinen eli kapula oli kiinni levyssä vaijerilla eikä liikkunut milliäkään vaikka kuinka väänsi. Viimeisimpänä testinä oli jalkojen ja pakaroiden lihaksia koetteleva seinäistuntatesti, jossa oltiin siis selkä seinää vasten jalat 90 asteen kulmassa ja pyrittiin pitämään asento mahdollisimman pitkään. Jalat täristen ja hieman jo irvistellen tsemppasimme molemmat kiitettävään arvosanaan yltävän 2,5 minuuttia kasaan. Tähän tuskin olisi tullut kyettyä ilman pientä kilpailuasetelmaa! Testit oli nyt siis punnerrettu läpi, aikaa oli kulunut vajaa tunti ja pääsimme suihkuun ja saunaan ”pesemään testikokemuksen jälkipyykkiä” sekä odottamaan tuomiotamme testitulosten muosossa. Olipa muuten hulppeat sauna- ja peseytymistilat Hukassa! Siellä olisi viettänyt saunailtaa isommallakin porukalla.

Saunottuamme ja peseydyttyämme ja tietenkin pukeuduttuamme menimme kuulemaan palautteen testeistä sekä saamaan henkilökohtaiset ohjeet kondiksemme petraamiseksi. Testitulos oli meille kummallekin ex –palloilijalle suunnattoman suuri yllätys ja helpotus. Itse asiassa Miken kohdalla tilanne oli mielestäni selvä. Kaveri on kuin kirveellä veistetty: Ei rasvaa ja lihaksetkin on niin kuin antiikin Kreikan Zorbaksella, mutta tällaisena tasapaksuna möhkäleenä olin varautunut omalla kohdallani pahimpaan. Seuraavassa testitulokseni nähtäväksesi, ole hyvä!

Rikun tulokset: Arvosana:

Liikkuvuus 36,2 cm/ Hyvä, kiitettävään 0,9 cm
Lihaskunto:

Jalat 152 s/ Huippu
Hauis 55,8 kg/ Huippu
Vatsa 41 toistoa Yli keskitason, hyvään 5 toistoa

Kestävyys 54 ml/ kg/ min Hyvin hyvä, huippuun 1 ml/kg/min
Rasva-% 23,6 % Kohtalainen, optimaaliseen 4,6 %
Vesimäärä 54,9 % Matala, keskitasoon 5,1 %
Verenpaine 135/79 Hieman kohonnut, optimaalinen < 120/80 Kehon ikäni oli testituloksen pohjalta 33 vuotta! Ja ikäni on siis 38v. Hyvä pohjakunto ja kuitenkin suhteellisen terveelliset valinnat ruokapöydässä sekä arjessa ovat siis kantaneet tähän saakka. Nyt huomasin kuitenkin selvästi jo rapistumisen ensioireet kropan jäykistymisen, kordinaation heikkenemisen sekä keskivartalolle kertyneiden vuosirenkaiden muodossa. Tilanne ei kuitenkaan ollut edes paha, eikä ollenkaan lohduton. Kun sain vielä tsemppaavan ja yksilöllisen testipalautteen sekä ohjeet mihin keskittyä, päätin ottaa tavoitteekseni tulottaa kehon ikääni alle 30 vuoteen elokuun 25. päivään mennessä. Nythän oli kesäkin tulossa ja aikaa kuntoilulle olisi varmasti talvea ja kevättä enemmäm. Sain Lasselta seuraavan ohjeistuksen tulevaa tsemppaustani ajatellen: - Pienentämällä nykyistä rasvaprosenttiasi 23,6 %:sta 14,1-19,0%:iin kehon ikä tuloksesi paranee 3 vuotta. - Jos parannat kestävyyttäsi (VO2Max) tasolta 54,0 ml/kg/min tasolle > 54,0, paranee kehon ikäsi 1 vuoden verran.
- Jos onnistut alentamaan verenpainettasi (yläpaine) 135 mmHg tasolta < 120 mmHg tasolle, kehon ikäsi paranee 2 vuotta - Parantamalla eteentaivutustulosta 36,2cm:sta > 37,1cm taivutukseen paranee kehon ikäni edelleen vuoden verran

Kaiken kaikkiaan voin parhaimmillani päästä 26 vuoden kehon ikään parantamalla kaikkia edellä mainittuja ominaisuuksia. Ei ihan mahdotonta, muttei todellakaan helppoakaan.

Nyt täytyy päästä pian leijumaan vaimolleni tuloksistani. Tiedä vaikka rupeaisin nuoremman vaimon metsästykseen ;) Kannustamalla vaimonkin kehon iän kartoitukseen sekä sen pohjalta luonnolliseen nuorennusleikkaukseen, vai mitä oikein ajattelit!

”Mä olen kolmekymppinen, kolmekymppinen, takanain on luja putki....”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti