maanantai 14. kesäkuuta 2010

Liiku ja syö henkesi edestä!

Tiesitkö, että jo 5 %:n painonpudottamisella on valtavat terveydelliset vaikutukset? Lihavuus kasvattaa riskiä sairastua sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, aikuistyypin diabetekseen, rinta- ja paksunsuolen syöpään sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Terveydelle vaarallisinta on vyötärön seutuun, sisäelinten ympärille kerääntyvä, viskeraalinen rasva. Pömppövatsan lisäksi se voi ahtauttaa myös keuhkojen toimintaa ja vaikeuttaa nukkumista.

Laihduttaminen ei ole helppoa – muutenhan kaikki olisivat ihannepainoisia. Painon pudottaminen vaatii muutosta. Se vaatii muutosta tottumuksissa, niin ruokavaliossa kuin aktiivisuudessakin. On syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Siinä kaikki. Syömättömyys ei kuitenkaan laihduta. Eikä jatkuva ravaaminen. Energiavajeen on pysyttävä hallinnassa riittävällä syömisellä ja sopivasti annostellulla liikunnalla.

Kuten mainitsin, helppoa laihduttaminen harvoin on. Siitä tulisi kuitenkin tehdä niin helppoa, miellyttävää ja palkitsevaa kuin mahdollista. Itsellenikin on kertynyt vuosirenkaita keskivartaloon enemmän kuin tarpeeksi. Siksi olen päättänyt tiputtaa ainakin jonkin verran painoani. Terveydellisten vaikutusten lisäksi minua kiehtoo edes pikkuisen timmimpi keskikroppa ja kevyempi olo.

Ajattelin ryhtyä tarkkailemaan syömisiäni. Etenkin kuulopuheet, kaverien ja pikkuveljeni onnistumisen sekä tuoreet tutkimustulokset hiilihydraattitietoisen ruokavalion vaikutuksista kiinnostavat. Siksi olenkin päättänyt ryhtyä maltillisesti hiilihydraatteja karsivaan ruokavalioskarppaukseen. Raportoin valinnoistani ruokapöydässä ja puntarin kertomasta aika ajoin, jotta saat mahdollista vertaistukea omille muutospyrkimyksillesi. Katsotaan kuinka äijän käy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti