sunnuntai 26. syyskuuta 2010

Ihmisrotua laidasta laitaan

Kyllä ihmisrotu on ihmeellinen. Ihminen kykenee uskomattomiin suorituksiin säännöllisen ja pitkäjänteisen harjoittelun avulla. Fyysisen suorituskyvyn äärirajat ovatkin huimat: Kreikkalainen Yiannis Kouros juoksi vuonna 1984 kuudessa päivässä yhteensä 1023,2 kilometriä, sama mies juoksi kaksitoista vuotta myöhemmin 48 tunnissa huimat 473,5 kilometriä ja vuorokaudessa taittui vuotta myöhemmin 303,3 kilometriä. Tuhat mailiakin on juostu liettualaisen Peter Silkinaksen lenkkareilla reilussa 11 päivässä!

Baseballia on pelattu yhteen menoon 32 tuntia 29 minuuttia, Spinningiä poljettu 175 h 50 min, pöytätennistä läiskitty 101 tuntia ja katukiekkoa pelattu 100 h 2 min. Kavereilla ei kestävyydessä ainakaan ole enää hirveästi parantamisen varaa - vai olisko sittenkin?

Syvyyssukellus se vasta källiä hommaa on! Uusi-Seelantilainen William Trubridge sukelsi ilman apuvälineitä 108 metrin syvyyteen vuonna 2008. Painon kanssa on kuitenkin menty 112 metriin ja kelkka apuvälineenä 214 metriin (Herbert Nitsch, Itävalta 2007). Pituussukelluksen maailman ennätys on Dave Mullinsilla (Uusi -Seelanti 2007), joka sukelsi räpylöiden kera 244 metriä. Ilman räpylöitäkin on päästy 186 metriin (Stig Aavall Severinsen, Tanska 2007). Henkeä pisimpään veden alla pidättänyt kaveri löytyy Saksasta. Tom Sietas viipyi siellä 10 minuuttia 12 sekuntia vuonna 2008. Ennätys tehtiin juhlallisesti Kreikan Ateenassa.

Voimakin on suhteellinen ominaisuus. Sadan kilon penkkipunnerrustulosta voidaan pitää kovana juttuna miesten saunaillassa. Kun tiedetään kuitenkin 48 -kiloisen kiinalaisneidon (Yang Lian, 2006) tempaiseen päänsä päälle samaisen kilomäärän, karisee kovan jätkän leima nopeasti. Iranilainen Hossein Razazadeh on tehnyt painonnostossa seuraavat varsin miehekkäät tulokset: Tempaus 213 kg, työntö 263 kg ja ennätysyhteistulos 472 kg. Naisissa vastaava ennätysyhteistulos on kiinalaisen Mu Shuangshuangin nimissä 319 kg (2007). Maastavedossa maailmanennätys on brittiläisellä Andy Boltonilla. Painoja lattiasta lantiolle nousi hurjat 455 -kiloa. Vastaava tulos yhdellä pikkusormella nostettuna on 95,38 -kiloa (norjalainen Kristian Holm, 2007). Voimaa löytyy niin kuin pienestä kylästä!

Ihminen on hypännyt 2,45 m korkealle (Javier Sotomayor, Kuuba 1993), seipään kanssa 6,13 metrin korkeuteen (Sergei Bubka 1994), ponkaissut pituutta 8,95 m (Mike Powell 1991), juossut 100m yhdeksään ja puoleen sekuntiin (9,58 s, Usain Bolt 2009) sekä mainellut maratonin kahteen tuntiin (2,03,59 Haile Gebrselassie 2007).

Ihminen voi siis treenata suorituskykyänsä lähes rajattomasti! Valitettavasti ihminen voi myös rapistua toiminta- ja suorituskyvyltään lähes olemattomiin. Olen vuosien varrella testannut useita tuhansia ihmisrodun edustajia. Huikeiden suoritusten ohella olen joutunut huolestumaan monen ihmisen kohdalla: Henkilö, jonka hapenottokyky on 10 ml/kg/ min luokkaa, ei luultavasti pitkälle pötki. Perusterve kolmikymppinen mies, joka ei pääse kertaakaan kyykystä ylös ei luultavasti selviydy toimintakykyisenä ja itsenäisenä kovin pitkään! Parikymppinen toimistotyötä tekevä henkilö, jonka yläraaja ei lysähtäneen ryhdin ja lihaskireyksien vuoksi nouse vartalon jatkeeksi (kohti kattoa), ei voi välttää niska- ja hartiavaivoja sekä toisten passattavaksi joutumista. Ellei asialle tehdä jotain ja pian!!

En tarkoita, että kaikkien tulisi olla teräskuntoisia himosporttaajia! Pointtini on se, että jo pienillä ponnisteluilla voidaan edistää terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä. Liikkumalla kuntoilumielessä kolmesti viikossa, voidaan esimerkiksi sydän ja verisuonitautien riskiä alentaa 30-50 %, aikuistyypin diabetesta 20-60 %, monen syövän riskiä 30-50 %, lonkkaluun murtumia 50 % ja liikakilojen kertymistä 50 %. Henkilö, joka harrastaa säännöllisesti liikuntaa selviytyy keskimäärin omatoimisena ja toimintakykyisenä 10-20 -vuotta passiivista ikätoveriaan pidempään!
Siinäpä Sinulle syitä toiminta- ja suorituskyvyn ylläpitoon sekä kehittämiseen liikunnan keinoin. Ja jos oikein innostut, niin voithan koettaa saada nimesi ennätysten kirjaan vaikkapa jalkakyykkyliikkeitä tekemällä: Manjit Singht kyykkäsi tunnissa "vaatimattomat" 30 390 -kiloa. Tai juoksemalla sata kilometriä: Iso-Britanialainen Don Ritchie teki sen kuudessa tunnissa (6,10 h) jo vuonna 1978). Tuo ennätys olisi jo syytä rikkoa!

:) Riku




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti