torstai 18. marraskuuta 2010

Alaston totuus hyvinvoinnistani: Firsbeat hyvinvointianalyysi ei armahda!


Kolmen päivän kuormittuneisuusmittaus oli hetkessä ohi. Kokemus oli sinänsä miellyttävä, että elektrodeja ja mittauslaitetta rinnasssa ei juuri edes huomannut. Kunhan muisti ottaa lätykät ja laitteen pois suihkuun ja saunaan mennessään sekä vaihtaa tarralätkät uusiin peseytymisen jälkeen, oli kaikki vaivannäkö oikeastaan siinä. Kun riipasin paidan päältä kuntokeskuksen pukuhuoneessa, katsoivat ihmiset rintaani hieman kulmiensa alta, luullen laitetta ilmeistä päätellen sydämen tahdistimeksi tai joksikin vastaavaksi.

Mittausraportti, jonka analyysistä sain oli kattava ja tyylikäs värimonistekansio. Se paljasti selkeinä graafeina, diagrammeina ja janoina niin työn kuin vapaa-ajankin kuormituksen, palautumisen, terveysliikunta-annoksen kuin levon ja unen aikaisen palautumisenkin. Omat tulokseni olivat seuraavanlaisia:

1) Työ

Kyseiset kolme päivää olivat harvinaisen levollisia. Ja se näkyi mittausraportista. Voimavarani eivät juuri huvenneet työpäivän aikana. Edes suhteellisen haastava luento asiakasyrityksen "kriisipalaverin" yhteydessä ei miestä paljoa henkisesti hetkauttanut. Työni kuormittavuus ja tasapainoisuus lienee sittenkin hyvällä tolalla? Välillä saa ja pitääkin olla stressaantunut, etenkin jos tällaisia päiviä mahtuu viikkoon useampia?

Pisin palautumisjakso työpäivän aikana oli 8 minuuttia. Edes kahvi- tai ruokatauolla ei siis tullut palauduttua sen pidempään. Lyhyitä mikrotaukoja mahtui päivään useita melko säännöllisin väliajoin. Hyvä näin! Vire säilyi hyvänä aamusta pitkälle iltapäivään. Silloinhan tehdään töitä kun ollaan työpaikalla, eikö vain?

2) Vapaa-aika

Näin jälkeenpäin ajateltuna ei ole ihme, että päivän stressaavin hetki oli kyseisinä päivinä töistä kotiutuminen. Työt olivat vielä mielessä ja puhelin korvalla, kun saavuin kotiin raivaamaan eteistä lasten vaatteista ja laittamaan pikaisesti ruokaa ennen treenikuskauskierrokselle lähtöä. Lasten hoputtaminen ulkoa sisälle, ruokapöytään ja treenikamppeiden pukemiseen sai stressitasot pompsahtamaan. Varsinkin kuin samalla vastailin viimeisiin meileihin, siivosin ruokapöytää ja koetin pakata itsellenikin liikuntakamppeita treenireppuun. Stressikäyrän nousu ajoittui järjestäen arkisin samaan ajankohtaan. Jotain täytyisi siis tehdä toisin voimavarojen säästämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi! Pisin yhtäjaksoinen palauttava ajanjakso arkena oli 8 minuuttia, joten varsin aktiivista arkea eletään. Toisaalta voimavarat eivät juuri huvenneet, joten ei syytä huoleen. Mielummin vauhtia ja vaarallisia tilanteita kuin puuduttavaa joutenoloa ilman virikkeitä:)

3) Terveysliikunta

Kävin kyseisinä päivinä poikkeuksellisen paljon kuntosalilla. Siksi kuormittuneisuuskäyrä ei paljoa värähdellyt eivätkä terveysliikuntapisteet karttuneet. Perustuuhan mittaus sykevälivaihtelun ja "moottorin" toiminnan analysointiin. Vireyden, jaksamisen ja palautumiskyvyn kehittymisen vuoksi sykeliikunnan lisääminen olisikin allekirjoittaneella paikallaan. Sen mittaus osoitti varsin selvästi! Fyysiset ponniteluni jäivät ainoastaan varsinaisiin treeneihin, eikä arjesta löytynyt muita terveyttä ja kuntoa ylläpitäviä ponnistuksia hyötyliikunnan, siirtymisten ja arkiaskareiden muodossa.

4) Uni

Nukkumaanmeno venyi varsinkin viikonloppuna varsin myöhille. Siksi sikein ja palauttavin uniaika siirtyi varsin lähelle heräämistä. Liiankin lähelle. Aikaisemmin siis petiin! Siitä voi olla muutakin iloa, kuin pelkkä palautumisen edistäminen?

5) Alkoholi

Kaksi olutta ei hetkauttanut eikä vaikuttanut palautumiseen perjantai-iltana. Runsaampi annos olisi takuulla vaikuttanut. Tissuttelu tai runsaampi ryystäminen ei siis missään nimessä palauta, päinvastoin! Onpa tullut nähtyä niitäkin raportteja, joissa to illaan ja ti nukkumaanmenon välistä ei löytynyt yhtään ainutta palautumishetkeä. Siinä siis ainoastaan torstaista alkaneen viininmaistajaiset.

6) Seksi

Se ei kuulu Sinulle. Jotain rajaa sentään:)

7) Mitä analyysistä jäi käteen? Ja mitä aion tehdä hyvinvointini edistämiseksi?

Teen jatkossa työpäivän purkkiin ennen kotiutumista. Vakka töissä menisi vähän pidempäänkin! Näin työvire jää työpaikalle, enkä kanna sitä stressinä kotipesään.

Lisään sykeliikuntaa sekä arkiaktiivisuutta päivään hyödyntämällä työmatkoja sekä muita siirtymisiä. Pienetkin ponnistukset ovat näköjään hyödyksi! Niin kun en olisi sitä aiemmin tiedostanut:)

Menen jatkossa aikaisemmin petiin. Aikainen kana jyvän löytää: Aamun tunnit ovat mielestäni aina parhaita - kunhan pääsen hereille. Edesautan sitä menemällä nukkumaan viimeistään klo 23:00.

Ja nuo kaksi oluttakin olisin hyvin voinut korvata vaikkapa kylmällä, kuplivalla kivennäisvedellä.

2 kommenttia:

  1. Onkos tuollainen testi vaikea toteuttaa? Eli, mistä löytäisi kyseisen laitteen ja kuinka analysointi onnistuu, voiko sitä tehdä yksin vai tarvitseeko jonkun "ammattilaisen" mukaan?

    VastaaPoista
  2. Moro Antti!

    Itse mittaushan on helppoa kuin heinänteko! Analysointi vaatii ammattilaisapua tai koulutuksen laitteen käyttöön ja analysointiin. Mittauksia tehdään nykyisin jo jonkin verran Työterveyshuoltotahojen kautta. Me Trainer4You:ssakin saadaan tuota pikaa koulutus laitteiden käyttöön ja raporttien analysointiin, joten voit pian teettää analyysin kauttamme:) Hankinnan voi tehdä tulevaisuudessa vaikkapa nettikaupassamme: www.4store.fi!

    VastaaPoista