tiistai 2. marraskuuta 2010

Mistä aikaa liikunnalle?



Kiirettä pukkaa! Hektinen päivä vie mehut, eikä illalla raski lähteä treenaamaan. Perhekin kaipaa oman aikansa ja jäi vielä vähän duunihommiakin illaksi. Ja aamulla nukuttaa niin törkeesti, ettei meinaa jaksaa nousta edes töihin - saati sitten salille.

Aika - mikä ihana tekosyy

Viikossa oin 168 tuntia. Jos harrastat kuntoiluhenkistä liikuntaa kolmesti viikossa, 45 min kerrallaan, kulutat kokonaistuntiannoksesta vaivaiset 2 h 15 min eli 1,3 %! Vieläkö menet kiireen taakse piiloon selittelemään laiskuuttasi?

Sitku - aloittaahan ehtii myöhemminkin!

Usko jo, ei se lykkäämällä parane. Jos työnnät aloittamista aina vain edemmäksi, kasvaa kynnys aina vain korkeammaksi. Laske rimaa, lähde liikkeelle ja pysy liikkeessä! Pienikin on suurta, kun toistat sen tarpeeksi usein!

Mistä kaivan ajan liikunnalle?
  • Aamusta - Voitko millään kuvitella herääväsi 30 min aikaisemmin? Usko pois saat virtaa, voimia ja vireyttä päivään - ja se kestää iltaan saakka!
  • Työmatkoista - Miten olisi fillarointi, reipas kävely tai vaikkapa rullaluistelulenkki työpaikalle? Jos ei työpaikalle, niin edes bussipysäkille? Toiseen tai molempiin suuntiin? Liikuntaminuutteja kertyy viikossa mieletön määrä, ihan huomaamatta:)
  • Lounastreeni - Onko työpaikkasi lähellä kuntosali? Lounasjumppamahdollisuus? Ihan omat liikuntatilat? Jos ei, niin löytyykö vaikkapa pururataa? Tai edes hiekka- ja asfalttitietä? Älä juksaa - varmasti löytyy. Lounastreeni voi olla ytimekäs kuntosalipuristus, leppeä lenkki tai vaikkapa kehoa hellivä jumppa...
  • Lasten harratukset - Mahtavaa, että lapsesi osallistuu ohjattuun liikuntatoimintaan. Sillä on jo pelkästään erinomaiset kansanterveydelliset vaikutukset, jos hänestä ei ihan huippu-urheilijaa tule. Tuplaa kansanterveysvaikutus ja lähde liikkumaan treenien ajaksi. Itse asiassa lapsesi voi jopa pelata tai treenata paremmin kun iskä/ äiskä ei kyttää jokaista suoritusta:)
  • Ilta-aika - Pieni pyrähdys ulkosalla tai kuntokeskuksessa vaikkapa työmatkan varrella ei vie kallista aikaasi kuin tunteroisen - jos edes sitä. Puolituntiakin piisaa. Treenin jälkeen olet hyväntuulisempi, energisempi ja läsnäolevampi. Usko pois puolisosi ja lapsesi saattavat tykätä aktiivisemmasta Sinusta jopa enemmän!
  • Treenaa vaikka kotona - Niin ja voithan vaikkapa polkea kuntofillaria, crossaria tai soutaa TV:tä katsellessasi tai jumpata olohuoneen matolla lastensi kiipeillessä päälläsi lisäpainoina ja osallistuessa innolla mukaan treeniin. Näin liikunnallinen elämäntapa iskostuu kodin perintönä lapsillesi. Se on, jos ei ihan parasta, niin arvokasta kasvatusta, eikö niin?


Pidä huolta itsestäsi - Olet sen arvoinen!

Lähde: Kuntoon kotona (R. Aalto, DocendoSport, 2006)

Kuvat: Tunturi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti