sunnuntai 19. joulukuuta 2010

Viikon treeniliikevinkki: Käsipainokierto jumppapallolla

Törmäsin eilen nuoruusvuosieni pelikaveriin, nykyiseen kiekkoidoliini Niinimaan Janneen
kuntosalilla. Jannen peliuraan on mahtunut junioritähteyden lisäksi huikeaa menestystä aikuisten sarjoista: Maailmanmestaruus, Olympiamitaleja, kolme Suomen mestaruutta, huikea NHL -ura sekä nykyisin uusi nousukausi Ruotsin Elitserienissä (Luleå HF).

Katselin Jannen treenaamista suurella mielenkiinnolla. Hänen treenaamisensa oli poikkeuksellista. Ei suuria painoja, ei raakaa vääntöä, ei perinteisiä liikkeitä... Vaan etenkin keskivartaloa sekä lantionseudun lihaksia kuormittavia toiminnallisia treeniliikkeitä ja pilates -harjoitteita matolla, jumppapallolla sekä levypainolla.

Kun kysyin Jannelta mistä noin hyvät treeniliikkeet juontavat juurensa, hymyili hän leveästi ja sanoi: "Kirjastasi, Functional training, tietenkin". Kipin kapin kirjakauppaan siis! Se löytyy näin läheltä: http://www.4store.fi/category/1/sporttista-luettavaa. Toki vaikutteita oli antanut myös Hakkaraisen Harri sekä Luleån fysiikkavalmentaja:)

Seuraavassa treeniliike jumppapallolla Niinimaan innoittamana:

Käsipainokierto jumppapallolla

Kohdistus: Liike vahvistaa keskivartalon, hartiaseudun ja yläselän lihaksia sekä keskivartalon hallintaa

Suoritusohje:

· Asetu selinmakuulle jumppapallon päälle siten, että pallo on hartioittesi alla

· Pidä lantio ylhäällä ja vie molemmissa käsissäsi oleva käsipaino (1) suorille käsille rintakehän yläpuolelle

· Kierrä käsipainoa suorilla käsillä laajassa kaaressa vartalon puolelta toiselle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti