keskiviikko 1. kesäkuuta 2011

Peikkona pienesti ajattelu!?

Hyvinvointi on päivän sana! Sen varjolla myydään kaikkea lääkkeistä luontaistuotteisiin ja punkkipihdeistä terveyssiteisiin. Hyvinvointi on megatrendi, joka myy miljardeja. Asiakas saa krääsän lisäksi ainakin hetkellisen tunteen terveemmästä, nuoremmasta, kauniimmasta ja keveämmästä olemuksesta.

Liikunta-alan kasvutekijöitä?

Valitettavasti liikunta-ala ei kasva hyvinvointibuumin imussa. Vaikka kysyntää, kehitystä ja kasvua onkin havaittavissa, on alan suurin ongelma meissä alan ammattilaisissa. Ja meidän pienessä sekä ahtaassa mielessämme!! Jos roikumme kynsin hampain omassa jutussamme, miellämme muut alan toimijat kilpailijoiksi emmekä kumppanikandidaateiksi, jos olemme mustasukkaisia tuotteistamme, asiakkaistamme sekä sidosryhmistämme emmekä osallistu alan kehittämiseen yhdessä muiden alalla toimijoiden kanssa, saamme pyörittää nappikauppojamme eläkeikään asti.

Kilpailijan onnistuminen on koko alan voitto!

Me liikunta-alan toimijat olemme pääsääntöisesti taustoiltamme asiantuntijoita ja varsin päteviä sellaisia. Johtajuudessa, esimiestyöskentelyssä, liiketoimintaosaamisessa sekä myynti- ja markkinointitaidoissa olisi kuitenkin usein kehitettävää. Enemmän tai vähemmän. Ehkä juuri em. vajavaisuuksien vuoksi takerrumme helposti omaan juttuumme mustasukkaisin tarkoitusperin. Ymmärtämättä paremmasta.

Pitäisikin kuitenkin muistaa, että kilpailijan onnistumiset, aktiivisuus markkinoinnissa, edustava ständi messuilla, soittorumba yrityksiin sekä muut ponnistukset ovat koko alan kehityksen eduksi. Niiden vaikutus tuntuu takuulla kilpailijoidenkin palveluiden kysynnän vireytymisenä sekä liiketoiminnan kasvuna.

Solmun aukaisemiseen tarvitaan yhteistyötä

Sain viime perjantaina meilin. Lähettäjä oli alan pitkän linjan vaikuttaja ja ainakin joidenkin mittareiden mukaan kilpailijamme edustaja. Meilin sävy oli loukkaava. Viesti kyseenalaisti meidän kilpailuetujamme sekä arvojamme. Etenkin nöyryyttämme sekä välittävää ja ihmisiä arvostavaa valmennusotettamme pistettiin koetukselle.

Viestiä seuranneen viestittelyn sisältö sen sijaan oli hyvinkin aiheellista. Koenkin saaneemme koko alan toimintaa sekä etenkin meidän kehitystämme vauhdittavaa, ilmaista sparrausta "kilpailijaltamme". Lähestymistapa ja ensimmäisen viestin sävy vain oli ala-arvoinen ja hyvien liiketoimintatapojen vastainen.

Edellinen esimerkki kuvastaa mielestäni liikunta-alan solmukohtaa konkreettisesti: Yhdessä saisimme paljon aikaan, jolloin koko ala ja kaikkien alalla vaikuttavien liiketoiminta kasvaisi taatusti. Nyt roikumme, raastamme, dissaamme... ja kusemme samalla omille nilkoillemme!

Innostutaan ja onnistutaan yhdessä!

Aina kun joku, jossain päin mailmaa innostuu, aktivoituu, liikkuu ja saavuttaa onnistumisen tunteen liikunnan parissa, koko ala on ottanut askeleen eteenpäin. Siihen tarvitaan kuitenkin meitä kaikkia. Ja muistetaan vielä sekin tosiseikka, että me saamme todellakin tehdä työtä, jolla on tarkoitus!!

Yhteistyötä ja -henkeä peräänkuuluttaen,

Riku

2 kommenttia:

  1. Minä päätin aikoinaan kurssilla, yhdessä kurssikavereiden kanssa, että hinnoittelun tulee olla julkista. Tämä siksi että haluamme madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä, tehdä hinnoittelun sellaiseksi, että ei enää tarvitse kenenkään arvata (väärin) että "Ei minulla ole siihen rahaa". Näin olen toiminut, ja niin ovat muutamat kurssikaveritkin jotka hommaan ovat alkaneet. Haluankin laukaista tähän sloganin "Hyvä te, hyvä me, hyvä meidän joukkue!" Tällä asenteella eteenpäin :)

    VastaaPoista
  2. Loistavia ajatuksia sekä Rikulta että Tainalta. Mielestäni jokaisen liikunta-alan toimijan pitäisi lukea huolellisesti tuo Rikun teksti ja varmistaa, että on sisäistänyt lukemansa :)

    Ei liikuttajan ja treenarin verinen kilpailija ole se naapuritreenari. Ei! Kilpailijoitamme ovat esimerkiksi kaikki ne asiat, jotka juurruttavat ihmisten takapuolet sohvaan. Meidän liikuntaihmisten on nostettava yhdessä alan arvostusta ja uskottavuutta sekä kehitettävä jatkuvasti omaa ammattitaitoamme - ja ennen kaikkea opittava ajattelemaan ISOSTI!

    Kaupallista kesää kaikille!


    Sporttiterveisin,

    Tapani Määttä
    Myyntijohtaja/ Trainer4You

    VastaaPoista