tiistai 6. syyskuuta 2011

Millainen on tulevaisuuden liikuntaosaaja?

Liikunta-ala kehittyy vauhdilla! Lähes yhtä nopeasti kuin ihmiskunta lihoo ja veltostuu. Painonindeksin lisäksi kasvava haaste on toiminta- ja suorituskyvyn romahdusmainen heikkeneminen - kaikissa ikä- ja yhteiskuntaluokissa. Ja vaikka liikunnan harrastuneisuus kasvaa, vähenee fyysinen aktiivisuus kokonaisuudessaan. Peruskunnon lisäksi motoriset taidot tuntuvat olevan katoava luonnonvara. Istuminen, automatisoituminen sekä digitaalinen virikepaljous vie aikaa sekä mielenkiintoa fyysisiltä aktiviteeteiltä. Millaisia haasteita se tuo tullessaan? Ja millainen on tulevaisuuden liikuntaosaaja?

1) Motivointitaidot – ilman innostusta kaikki muu on turhaa!

Vaikka uusia ja innostavia liikuntalajeja ja –välineitä syntyy kuin sieniä sateella, eivät ne poista liikkeelle lähtemisen vaikeutta. Sähköiset harjoituspäiväkirjat, mobiilitreenarit ja yhä kehittyvät rannetietokoneet ovat motivoivia, mutta innostavat lähinnä jo liikuntaherätyksen kokeneita.

Huonokuntoisuuden ja terveydellisten ”riskitekijöiden” lisääntyessä kasvaa myös niiden henkilöiden joukko, joiden mukavuusalueelle itsensä liikuttaminen ja hikoilu eivät tahdo sopia. Näiden henkilöiden liikkeelle saaminen olisi kansanterveyden ja –talouden, yritysten kannattavuuden, vakuutusyhtiöiden intressien sekä yleisen hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta kaikkein oleellisinta. Liikunta ja terveellisten elämäntapojen omaksuminen olisikin saatava keinolla millä hyvänsä kyseisten henkilöiden mukavuusalueelle ja osaksi heidän arkeaan. Motivointi, viestintä ja vuorovaikutus sekä psyykkisen valmentajan taidot ovatkin mielestäni tulevaisuuden liikuntaosaajan tärkeimmät pelimerkit. Ilman niitä valuvat muut ponnistukset hukkaan!

2) Terveydellisten riskitekijöiden huomioiminen korostuu

Huonokuntoisuuden ja painoindeksin nousun takana on fyysisen aktiivisuuden romahdusmainen väheneminen. Istumatyön vastapainoksi ei riitä enää puoli tuntia liikuntaa päivässä. Eikä edes tunti! Tutkimuksissa on havaittu (EMG –mittaukset) jopa kilpaurheilijoiden reisilihasten olevan lähes 80 % vuorokaudesta täysin passiivisessa tilassa. Käyttämättömyys tekee hallaa aineenvaihdunnalle, hermostolle, verenkierrolle, tukikudoksille sekä motoriikalle.

Motivaatio-ongelmien ja terveydellisten probleemien lisääntyessä tarvitaan myös osaamista erilaisten sairauksien, vaivojen ja riskitekijöiden huomioimiseen harjoittelun ohjelmoinnissa sekä ohjaustyössä. Korkea verenpaine, kakkostyypin diabetes, osteoporoosi, sepelvaltimotauti, raskaus, lihavuus, astma tai avanne eivät ole esteitä liikunnan harrastamiselle. Ne ovat haasteita ohjaajalle sekä asianomaiselle. Haasteet on kuitenkin tehty voitettaviksi ja esteet ylitettäviksi. Turvallisella, kannustavalla sekä riskitekijät huomioivalla ohjelmalla voidaan saavuttaa loistavia tuloksia niin ennaltaehkäisevässä, hoitavassa kuin kuntouttavassakin vaiheessa sairautta.

3) Ravitsemushärdelli – on nähtävä metsä puilta!

Ravitsemus ihastuttaa ja vihastuttaa: Huippukokit viihdyttävät rock –tähtien tavoin televisiossa ja painonhallintaryhmät sekä –tuotteet myyvät paremmin kuin koskaan. Ovathan ihmiset nyt lihavampia kuin koskaan! Vaikka informaatiota ruoasta, laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista on saatavilla joka tuutista, ovat ihmiset yhä pahemmin eksyksissä. Hiilarihysteria on syössyt rasvakammon aseman ja voimme vain odottaa kauhun sekaisin tuntein mikä jokapäiväisistä ruokatuotteistamme julistetaan seuraavaksi perunan, leivän ja pastan kanssa boikotoitavien epäterveystuotteiden listalle.

Ravitsemuksen rooli terveyden edistäjänä – tai romuttajana on kuitenkin yhä paremmin selvillä. Se on kaiken hässäkän keskellä hyvä asia! Tärkeintä olisi tarjota ihmiskunnalle oleellista, perusteltua ja pureskeltua tietoa siitä, millainen ravitsemus edistää terveyttä, parantaa elämänlaatua, pitää painon kurissa, edistää palautumista, pitää vireänä ja auttaa asiakasta saavuttamaan yksilöllisen tavoitteensa.

4) Vastaisku istumiselle ja toiminnallisuuden korostaminen

Kuten todettua, pilaamme kehomme sekä terveytemme istumalla päivät päätteen ja illan teeveen ääressä. Ruutuaikaa kertyy helposti yli kymmenen tuntia päivässä. Telkkariakin katsomme keskimäärin noin 3,5 tuntia vuorokaudessa. Ja kehtaamme sanoa, ettei aikaa riitä liikunnalle!

Näyttöpäätteen äärestä ei kannata sännätä telkkariruudulla varustetun kuntopyörän päälle, vaikka tyhjää parempi sekin valinta on. Hartia kyyryssä polkeminen vaan ei ole optimaalisinta vastapainoa hartiat kyyryssä näppäilylle! Istumatyöstä kuntosalilaitteisiinkaan istumaan lysähtäminen ei ole paras ratkaisu ainakaan pitkässä juoksussa. Alkuun toki salilla pääsee tehokkaasti ja turvallisesti laitepainotteisella ohjelmalla.

Toiminnallinen harjoittelu on kiireisen, malttamattoman, mutta myös järkevän harjoittelijan valinta. Toiminnalliset liikkeet haastavat koko kehon ja parhaimmillaan kaikki fyysisen kunnon osatekijät kerralla! Kyytiä saavat lihaskunnon lisäksi niin kestävyys, liikkuvuus, kehonhallinta kuin tasapainokin. Ja tarkoituksena on aktivoida useita suuria lihasryhmiä liikeketjujen, ei yksittäisten eikä eristettyjen liikkeiden muodossa. Toiminnallista treeniä voidaan toteuttaa niin kahvakuulalla, kuntosalivälineillä, harjoittelun pienvälineillä kuin omalla kehollakin ja teemana treenille voi olla lihaskunnon lisäksi myös jokin muu edellä luetelluista kunnon osa-alueista.

Kauhuskenaarioista valoisaksi tulevaisuudeksi!

Me Trainer4You:ssa haluamme olla luomassa tulevaisuutta liikunta-alan veturivaunussa! Me haluamme kantaa kortemme kehoon terveydellisten kauhuskenaarioiden välttämiseksi ja ohjaajien ammattitaidon kehittämiseksi nopeasti muuttuvia tarpeita vastaaviksi. Haluamme, että koulutuksistamme valmistuu asiakaslähtöisiä, innostavalla sekä välittävällä otteella asiakkaitaan valmentavia ammattilaisia. Monipuolisen ja laaja-alaisen tietotaidon lisäksi haluamme korostaa opinnoissamme viestinnän ja vuorovaikutuksen, psyykkisen valmennuksen sekä kokonaisvaltaisen valmennusotteen merkityksiä. Liikunta- ja hyvinvointialalla tapahtuu muutoksia nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Pysytään yhdessä alan kärkikahinoissa!

Koulutusterveisin,

Riku

Kuvan lähde: Trainer4You:n arkisto, Ohjaajan opas (WSOYpro/ Docendo)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti