torstai 3. toukokuuta 2012

Oikotiellä onneen

Istuin hämmentyneenä palaverissa. Kaikki muut olivat ilmiliekeissä, paitsi minä. Miksi minä, ikuinen innostuja, mökötin? Epäilin välillä jo itsekin omaa suhtautumistani. Eikö minunkin pitäisi olla innosta pinkeänä? Olenko tyhmä, jälkeenjäänyt vai muuten vaan hapanrapakko? Olenko itse vastakohta paljon mainostamalleni avarakatseiselle ikuiselle oppijalle? Mikä mättää?

Kehityspäällikkö kipsissä
Palaveri käsitteli vieläpä mieliaihettani uuden luomista. Tavoitteena oli heittäytyä estoitta ja rajoituksitta kehittämään tulevaisuuden tuotteita. Mikä voisikaan olla innostavampaa? En kyllä keksi ihan äkkiä. Ja silti vaan mökötin, haroin vastakarvaan ja olin se porukan kusipäinen ääliökriitikko. Ja vieläpä ainoa sellainen.

Lottokansalaisille liikuntalientä

Ideariihen tavoitteena oli luoda harjoitusvälineitä, -menetelmiä ja –ohjeita lottokansalaisille. Siis sellaisille ihmisille, joita meistä valtaosa edustaa. Eli henkilöille, jotka kuntoilevat joskus säntillisesti ja toisin satunnaisesti. Aika ajoin tavoitteellisesti ja valtaosin tuloksettomasti. Siis ihmisille, joille lähteminen on vaikeaa, aloittaminen ongelma ja innostuksen säilyttäminen haasteista haastavin. Sellaisiahan me ihmiset tuppaamme olemaan, eikö vain?

Iso kuva haltuun

Uudet lajit, välineet ja metodit saavat usein innostuksen syttymään. Parhaimmillaan jopa roihahtamaan. Silloin tällöin syntyy todellisia pyrstötähtiä, joiden vaikutus harrastajakuntaan on lähes hurmoksellinen. Vaikutukset ulottuvat fyysisyyden lisäksi myös elämänasenteeseen, -tottumuksiin ja suhtautumiseen muuhun ympäristöön. Oma näkemys ja ”iso kuva” hämärtyvät , jolloin elämänrealiteetit menettävät helposti keskinäiset mittasuhteensa.

 
Vanha ja viisas vai veltto ja väsynyt?
Olen vaikuttanut jo pitkään liikunta-alalla. Ehkä se, että olen jo nähnyt monta komeettaa, paistetta ja sadetta sekä muutamia todellisia kestotrendejäkin, on saanut minut skeptistymään. Tai sitten olen vain vanha ja väsynyt. En siis usko enää oikopolkuihin, enkä ohituskaistoihin. Parempaan kuntoon, terveyteen ja vartaloon on vain yksi tie, mutta sen voi kulkea monella eri tyylillä. Se kulkee kuitenkin aina samoja, seuraavia tienviittoja noudattaen:

 
1.       Tarkista tavoitteesi ja puntaroi panostuksesi kannattavuus!

2.       Valmistaudu huolella, laadi realistinen toimintasuunnitelma

3.       Unohda kuuriluonteisuus ja suhtaudu muutokseen pitkäjänteisesti

4.       Aloita maltilla, älä mullistuksella

5.       Muista nousujohteisuus, löysää käsijarrua hiljalleen

6.       Toinen työ on toisesta lepoa: muista monipuolisuus (moottori, kori ja huoltotoimet)

7.       Kurjuus ei ole synonyymi tehokkaalle, kivaan on helpompi sitoutua

8.       80/20 % sääntö toimii tässäkin: Mausta matalatehoista treeniä revittelyllä, älä toisinpäin!

9.       Into ja tahto: Kokeile ennakkoluulottomasti ja ota uusia lajeja sekä liikkeitä ohjelmaasi!

10.   Älä kuitenkaan hurahda edellisten ydinohjeiden kustannuksella

-          Ja jos hurahdat, niin nauti innostuksestasi! Pääasia on, että liikutJ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti