tiistai 4. syyskuuta 2012

Liikunta-ala kaipaa kasvoja

Kahvakuulamies on yksi kuntoliikunta-alan kuumista henkilöbrändeistä.
Jokainen tuntee Usain Boltin. Ainakin nimeltään ja saavutuksiltaan. Wayne Gretzky, Messi, Michael Phelps, Aleksandr Karelin ja Teemu Selänne ovat nimiä, joiden mainitseminen saa penkkiurheilijan ihokarvat pystyyn ja aistit valppaiksi. Kaikkia edellä mainittuja nimiä yhdistää legendan asema urheilumaailman silmissä ja huulilla. Mutta missä piileskelevät kuntoilumaailman supertähdet?  

Hyvinvointiala selättää urheilubisneksen
Vaikka urheilu on isoa bisnestä, piilee todellinen potentiaali hyvinvointikentillä. Tenniksessä, golfissa, jalkapallossa ja jääkiekossa pyörivät isot rahat pelaajapalkkioiden, sponsoreiden sekä palkintorahojen muodoissa.

Fitness- ja wellness –areenoilla liikutellaan kuitenkin vieläkin suurempia rahavirtoja: Painonhallinta, urheilulisäravinteet, kuntokeskusjäsenyydet, yritysten ja valtioiden hyvinvointipanostukset sekä kasvavana lajina myös ohjauspalvelut (mm. Personal sekä Group training) vievät voiton volyyminsä ansiosta. Ja nyt ollaan vasta alkusuoralla. Todellinen kasvu tulee olemaan eksponentiaalista. Syitä tähän on kolme: Halu, tarve ja pakko!

Missä piileskelevät liikunta-alan Boltit ja Selänteet?
Liikunta-ala potee kuitenkin, etenkin Suomessa, kasvottomuusongelmaa. Onhan meillä muutamia idoleiksi kasvaneita hahmoja (mm. Jutta Gustafsberg, Hanna Partanen, Kahvakuulamies) mutta todellinen suunnannäyttäjien ja edelläkävijöiden esiinmarssi antavaa vielä odottaa itseään. Osaamista, aineksia ja haluakin varmasti olisi, mutta kasvot ovat jääneet varjoon ja nimet luetteloiden uumeniin.

Ahosen tyylipisteet vakuuttivat
Muistan kun lähetin hakupapereita fysioterapeutiksi pyrkiessäni. Tiesin alasta vain äitini kuntoutusjakson kertoman verran. Hänen innoittamanaan tutustuin kuitenkin päällisin puolin aiheeseen ja löysin itselleni idolin: Kansallisbaletin ja monien urheilijoiden kuntovalmentajan, aktiivisen kirjailijan sekä yrittäjän, Jarmo Ahosen. Hän ja nimenomaan hänen kädenjälkensä saivat minut kiinnostumaan alasta. Sittemmin Ahonen on nostanut mm. Pilateksen parrasvaloihin ja pitänyt sen siellä jo vuosia.

Alan imussa vai uutta imua luoden?
Alan imu nostaa aktiivisia ja hyviä tyyppejä estradille. Mutta innostavat ja osaavat tyypit työntävät myös alaa vauhdikkaammin eteenpäin. Nyt kaivataankin kipeästi rohkeiden asiantuntijoiden esiinmarssia!

Muista, että kukaan ei hae Sinua kotiovelta. Sinun on itse otettava paikkasi julistautumalla oman alasi huippuasiantuntijaksi. Eikä se vielä riitä: Sinun on myös kestettävä iskut, arvostelu, ehkä pilkkakin ja ansaittava paikkasi päivä toisensa jälkeen. Pian huomaat kuitenkin iskujen kevenevän, kyseenalaistamisen vähenevän ja epäilyn muuttuvan ihmettelyksi, jopa ihailuksikin.
Toiset ovat luotuja kulkemaan, toiset ovat esillä luonnostaan

Sitä en tarkoita, että kaikkien tarvitsisi uhrata nimensä ja kasvonsa julkisuuden riepoteltavaksi. Asiantuntijaksi voi julistautua pienimuotoisemminkin. Tuomalla aktiivisesti esille omaa erityisosaamistasi (esim. luennoimalla, kouluttamalla, kirjoittamalla) ja asiantuntijuuttasi (muista asiantuntijan määritelmä: Tietää alasta enemmän kuin asiakas). Liian monen todellinen potentiaali jää hyödyntämättä turhan nöyristelyn vuoksi! Nöyrä pitääkin olla, mutta pois turha vaatimattomuus. Rinta rottingille, mielipiteet kuuluviin ja tuulta päin!

Maailmanomistajafiiliksin,
Treenarisi Riku

PS: Haastattelen lähitulevaisuudessa muutaman liikunta-alan keulahahmon ja kysyn mm. kuinka he läpimurtonsa tekivät

5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen aihe. Seuraan alaa suhteellisen tiiviisti ja mielestäni tuollaisia kasvoja ja nimiä on jo aika paljonkin.

    Yksi haaste on erottuminen muista. Aika moni ns. hyvinvointiasiantuntijaksi profiloituva yrittää mielestäni turhaan pusertaa itseään sellaiseen steriiliin, jatkuvasti hymyilevään ja raikkaaseen muottiin. On vaikea erottaa kuka on kuka, ja mitä omintakeista näissä henkilöissä ehkä on koska brändäys on niin samankaltaista. Lisäksi, vain harva tuo omaa persoonaa esiin esim. oman blogin kautta. Kaipaan siis itse lisää persoonaa, särmää ja omintakeisuutta hyvinvointihenkilöbrändeihin :) Tiedän että sitä löytyy useilta näiltä henkilöiltä mutta se saisi näkyä myös ulospäin.

    Eli olen ilmeisesti samoilla linjoilla kuin sinä, lisää rohkeutta peliin.

    VastaaPoista
  2. P.S. Näin Jarmo Ahosen pari vuotta sitten voimaharjoitteluseminaarissa. Hänessä teki vaikutuksen rauhallinen ja vakuuttava sekä selkeä esiintyminen. Hänen ei tarvinnut päteä erikseen koska osasi hommansa ja osasi esiintyä siten että ummikkokin tajusi mistä oli kyse.

    Tuomolla on sama ominaisuus, osaa kommunikoida selkeästi. Uskoisin että hänen henkilöbrändinsä olisi vielä kuumempi jos hän olisi brändinäkin ihminen eli Tuomo eikä "kahvakuulamies" :) Eihän Jarmokaan ole "selkärankamies".

    VastaaPoista
  3. Jarmo Ahonen on aivan päällikkö. Huikea esiintyjä ja heittäytyjä. Asiantuntija.

    Miksi Marko arvelet, että Tuomo pärjäisi paremmin brändinä vielä paremmin kuin Kahvakuulamies? Mielenkiintoinen ajatus. En ole itse ajattelut asian olevan niin. Kahvakuulamies on minun omissa ajatuksissani hieman humoristinen, asialleen omistautuva kuulahullu, joka saa ihmiset näkemään kahvakuulat ja niiden mukanaan tuomat harjoitusmahdollisuudet positiivisessa valossa.



    VastaaPoista
  4. Moi kaikki! Erinomaisia pointteja. Nimenomaan rohkeutta, heittäytymistä ja vankkoja mielipiteitä peräänkuulutan. Jokainen voi referoida tutkimusfaktoja, mutta harva uskaltaa esittää uskaliaitakin mielipiteitä päivän polttavista puheenaiheista. Perustellut mielipiteet luovat mielenkiintoisen persoonan, eivät oikoluetun fiilatut itsestäänselvyydet:)

    Niin ja olen täysin samaa mieltä siitä, että niitä henkilöitä jotka osaavat tehdä helpoista asioista taidetta on jo ihan tarpeeksi. Niitä taas, jotka osaavat tehdä vaikeista asioista ymmärrettäviä ja innostavia ei koskaan ole liikaa.

    VastaaPoista
  5. Tuomo, tuli mieleen kun mietin sellaisia arvostamiani "henkilöbrändejä", joita itse olen seurannut. He ovat omilla nimillään liikkeellä, ja se mitä he tekevät on kuitenkin hyvin selkeästi oman linjan mukaista. Esim. Ross Enamait, Seth Godin, Leo Laporte, Mike Boyle, Pavel Tsatsouline. On helpompi samaistua ihmisen nimeen.

    VastaaPoista