keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Uhkaavatko dieettien ruokavalinnat terveyttä?

Laihdutusruokavalion voi koostaa monella tapaa. Lähtökohtana tulee kuitenkin olla se, että ruokavaliosta saadaan vähemmän energiaa kuin sitä kulutetaan. 
Viime vuosina yllättävimpiä medioissa esiintyneitä laihdutusruokavaliokokeiluita ovat olleet roskaruoalla tai pelkällä perunan syönnillä laihduttaneet. Nämä yritykset onnistuivat juuri siitä syystä, että energian saanti oli kulutusta pienempi. 

Yllättäviä tuloksia

Yllättävää on, että edellä mainitut dieetit vaikuttivat positiivisesti myös joihinkin tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Näin käy siis lähes aina laihdutettaessa ja jo 5 % suuruinen painon väheneminen vaikuttaa positiivisesti lihavuuteen liittyviin sairauksiin. Tämä johtuukin juuri painonpudotuksesta eikä ruokavalion terveyttä edistävistä vaikutuksista. 

Jo 5 %:n painon pudottaminen vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen. Syynä tähän on nimenomaisesti kehon painon putoaminen, ei niinkään ravitsemuksellisen laadun paraneminen. Sen vaikutukset saavutetaan vielä kaupanpäällisiksi.

Ei silti suositeltavaa

Edellä kuvatut laihdutusruokavaliot eivät kuitenkaan ole suositeltavia niiden heikon ravitsemuksellisen laadun ja yksipuolisuuden vuoksi. Kyseisistä laihdutusruokavalioista puuttuu välttämättömiä ravintoaineita, joten niiden noudattaminen pitkäaikaisesti voi aiheuttaa terveydelle vakavia haittoja.

Laihduttamisen  kulmakivet

1. Helppous
Laihdutettaessa tulisikin pitää tietyistä periaatteista tiukasti kiinni. Ensiksikin laihdutusruokavalion täytyy olla itselle sopiva ja sen on oltava helppoa noudattaa. 

Toiseksi painon pitäisi lähteä nimenomaan rasvakudoksesta - ei lihaksista. Lisäksi, jos ja kun dieetti kestää kuukausia, tulee olla kaikin ruokavalintojen olla kaikin puolin terveyttä edistäviä. 

2. Terveellisyys
Ruoista luodut mielikuvat vaikuttavat hyvin pitkälle tuotteiden valintaan. Esimerkiksi monet ryhtyvät innolla noudattamaan dieettiä, joka koetaan terveelliseksi, kun dieetissä vältetään pitkälle prosessoituja tuotteita ja ruoat ovat mahdollisimman luonnollisia, ravintoainerikkaita ja turvallisia. Lähtökohtaisesti ajatus on hyvä, mutta välttämättä dieeteistä luodut mielikuvat eivät ole vastaa todellisuutta, jolloin tarkempi tutustuminen ruokavalintoihin osoittaakin ruokavalion puutteellisuuden.

3. Rasvan ja hiilareiden laatu 
Jos ruualla halutaan edistää terveyttä, tulee ensisijaisiksi valintakriteereiksi nostaa ruuan sisältämä rasvan ja hiilihydraattien laatu sekä määrä. 

4. Suolan määrä
Lisäksi tulee kiinnittää huomiota dieetistä saatavan suolan määrään. Vasta edellisten pointtien jälkeen on aiheellista tarkastella dieetin muita hyötyjä ja siihen kuuluvien tuotteiden ominaisuuksia, kuten tuotantotapoja. 

5. Säännöllisyys, kuitu ja proteiinipainotteisuus
Pääpiirteet terveyttä edistäviin valintoihin löydät alla olevasta luettelosta. Näitä ohjeita noudattamalla ruokavalio ei ainakaan mene pahasti pieleen, vaikkakin jokaisen on yksilöllisesti hiottava yksityiskohdat vastaamaan omaa henkilökohtaista tarvettaan.

Huomioi nämä seikat ruokavaliossasi:
  • Pyri säännöllisyyteen aamupalasta lähtien: Ateriakertoja n. 4-6 päivässä ja ateriaväli n. 3-4 h.
  • Lähes jokaisella aterialla tulisi olla kuitupitoisia ruokia kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljatuotteita.
  • Lähes jokaisella aterialla tulisi olla proteiinipitoisia ruokia, kuten vähärasvaisia tai rasvattomia maito- ja lihatuotteita, kalaa, soijaa tai muita palkokasveja.
  • Rasvojen lähteet tulisivat olla pehmeitä kasvirasvoja, kuten rypsi- ja oliiviöljyä, margariinia ja kasvirasvalevitteitä sekä öljypohjaista salaatinkastiketta. Lisäksi kalasta saadaan hyviä rasvoja ja kalaa tulisikin syödä 2-3 kertaa viikossa.
  • Sydänmerkkituotteet ovat yleensä parempia valintoja merkittömiin tuotteisiin verrattuna. 
Asiantuntijana: Mikko Rinta - Ravintovalmennuksen uranuurtaja

Mikko Rinta toimii Trainer4You:n ravitsemusyksikön johtajana ja vastaa Trainer4You Ravintovalmentaja -koulutuksesta. Pohjakoulutukseltaan Mikko on terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti. 

Kliinistä ravinto-ohjauskokemusta Mikko on hankkinut toimimalla ravitsemusterapeuttina mm. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja Kuntoutumiskeskus Kunnonpaikassa Siilinjärvellä. Lisäksi Mikko on tehnyt personal trainerin töitä Trainer4You:ssa.


Mikko kirjoittaa aktiivisesti artikkeleita sekä matkustaa luennoimassa ympäri Suomea, vieden energistä ravitsemussanomaa eteenpäin kaikelle kansalle. Asiantuntijatehtävien lisäksi Mikko tekee myös käytännön ravintovalmennustyötä kartuttaen näin näkemystään kenttätyön vaatimuksista.

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Treenaa terve ja timmi vatsa (Fitra Oy: 12/2013)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti